søndag 17. mars 2013

Smakebit på Søndag :)


Denne ukens smakebit kommer fra "Hypnotisøren" av Lars Kepler - eller som de fleste vet; ekteparet Alexandra og Alexander Coelho Ahndoril. Jeg er vanligvis ikke så glad i psykologiske thrillere, men denne er jo bare umulig å legge fra seg.


Med kort tids mellomrom blir en far, hans kone og datter funnet brutalt myrdet på to ulike åsteder. Sønnen er så vidt i live. Noen har åpenbart ønsket å utslette hele familien. Da politimannen Jonna Linna innser at det finnes enda et gjenlevende familiemedlem, en søster, forstår han viktigheten av å finne henne før morderen gjør det. For å kunne avhøre sønnen tar Joona Linna kontakt med legen Erik Maria Bark. Han overtales til å hypnotisere gutten. Dermed bryter Bark et gammelt løfte om aldri mer å praktisere hypnose, og en skremmende kjede av hendelser settes i gang.


"Joona ser seg rundt. Han velger bort menneskene som ser på politiets arbeid fra den andre siden av sperringene, han velger bort de roterende blålysene og politiets stressede bevegelser, han velger bort fotografenes blitsregn, og lar i stedet blikket gli over parkeringsplassen, de mørke fasadene og inn mellom de forskjellige bygningene i sykehuskomplekset."


Finn flere flotte smakebiter hos Mari og Flukten fra Virkeligheten. 






14 kommentarer:

  1. Den här boken har jag inte heller läst. Varje söndag tänker jag att det är otroligt så många böcker det finns i världen. Ha en fin söndag!

    SvarSlett
  2. Denne har jeg på vent i bokhyllen og jeg ser frem til å få begynt på den etter hvert. Tusen takk for smakebiten og jeg ser frem til å lese omtalen din om du skal skrive om denne. Ha en fin søndag. Klem

    SvarSlett
  3. De skriver utrolig bra dette Kepler ekteparet. Ildvitnet gikk på rundgang på jobben, og alle var like begeistret. Nå gleder jeg meg stort til Sandmannen :) Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  4. Har ikke lest noen av Kepler-bøkene, men jeg har Paganinikontrakten stående. Det er vel boka di som starter serien? Man må vel strengt tatt ikke lese en hel krimserie for å la seg underholde, men likevel... Jeg kommer nok til å lese Hypnotisøren først, hvis jeg skal lese den jeg allerde har! Hvordan skal man rekke alt???
    Takk for smakebiten som har fått meg til å vurdere disse på nytt ;o)

    SvarSlett
  5. Denna bok har jag i min bokhylla och har tänkt att läsa under året.

    SvarSlett
  6. Denna har jag faktiskt läst och den var otroligt spännande, även om det blev lite segt ett tag. De andra tre i serien står här i hyllan. Olästa.

    SvarSlett
  7. Lurt å starte først kanskje, Berit.. Hypnotisøren er hvertfall verdt det. Meget spennende.:)

    SvarSlett
  8. En fin smakebit fra en bok jeg likte virkelig godt. Jeg har lest de andre og og venter nå med lengsel på "Sandmannen" :-)
    Jeg har funnet ut at jeg liker flere og flere både thrillere og psykologiske thrillere. Problemet mitt er at jeg ofte ikke synes de er spennende nok, eller thrilleraktige nok, hvis det er et ord. Feks leste jeg nettopp "Du tilhører meg". Det er en psykologisk thriller, men jeg ble ikke skremt en eneste gang. I "Før jeg sovner" derimot satt nervene oppå huden :-) Så en psykologisk thriller kan være så mangt!
    Ha en riktig fin og thrillerfri søndag! :-D

    SvarSlett
  9. Tack för smakbiten. Den här har jag läst och tyckte den var bra.

    SvarSlett
  10. Takk for smakebiten. Ser ut som en bok som mange har lest og liker. Jeg har ikke lest noen av forfatteren. Men kanskje en gang når .....Ha en fin uke som kommer!

    SvarSlett
  11. har vurdert å lese denne :) takk for fin smakebit :)

    SvarSlett
  12. Den här har jag läst för ett par år sedan, jag tyckte den var helt okej.

    SvarSlett
  13. Kepler er et forfatter par jeg bare føler at jeg må få med meg en bok av en eller annen gang :)

    SvarSlett
  14. Psykologiske thrillere liker jeg, og faktsik så jeg filmatiseringen nå i helgen - veldig bra synes jeg :)

    SvarSlett