søndag 14. april 2013

Smakebit på Søndag - "Et lite sidesprang" av Denise Rudberg.....

......og mitt innlegg nummer 500 på denne bloggen :)


Et lite sidesprang

Forfatter: Denise Rudberg
Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: Denne pocketutgaven er utgitt i 2011
Sideantall: 431
Kilde: En av mange bøker som på mystisk vis faller ned i handlevognen min når jeg er på Rema!

Marianne Jidhoff er 55 år og tidligere advokatsekretær. Etter mannens død blir hun overtalt til å gå tilbake til sin gamle jobb hos påtalemyndighetene. En finansmann har blitt brutalt drept utenfor sitt eget hjem på Östermalm, og Marianne blir plassert i et team som skal granske saken. Med seg i gruppen har hun den erfarne etterforskeren Torsten Ehn og den nyansatte unggutten Augustin Madrid. Forbrytelsen viser seg snart å ha koblinger til en bisarr virksomhet som drives i det skjulte, hvor de som er villige til å betale kan leve ut sine mørkeste fantasier.Denise Rudberg er tilbake med en ny roman i en genre hun kaller elegant crime. Det dreier seg om kriminalhistorier i overklassemiljø, flotte middager, eksklusive hjem og høye ambisjoner. Miljøet inneholder alt som trengs for å skape en spennende historie - makt, penger, forfengelighet og dekadens.


Jeg har nettopp lest ferdig denne boken som av mange blir kalt chick-lit/elegant krim. Den nye sjangeren er herved blitt en av mine favoritter, og jeg er meget positivt overrasket over boken. Språket flyter bedre enn i Rudbergs tidligere bøker, og hun har virkelig utviklet seg som forfatter. Persongalleriet er utrolig bra, og hovedpersonene Marianne Jidhoff, Torsten Ehn og Augustin Madrid fikk umiddelbart sin egen plass i mitt lesehjerte. Plotet er helt greitt, og selv om mordgåten ble løst litt for raskt på slutten er helheten i boken så utrolig bra at jeg ønsker meg mange flere bøker i denne serien!

En liten smakebit:

"Paula Stenn trakk knærne opp under haken og rettet på pleddet slik at kald luft ikke kunne slippe inn. Hun hadde nettopp sett nok en episode av Lyxfällan, om økonomisk dysleksi, og Paula lurte på om menneskene i programmet noen gang kom på rett kjøl etter å ha vært på TV. Jens slumret ved siden av henne, og hun strøk ham forsiktig over håret. Det hadde gjort dem godt å ha en kveld sammen, og i takt med at den kjemiske angsten fra brennevinet hadde forlatt kroppen hennes, hadde hun begynt å slappe av og akseptere at hun faktisk hadde sett feil. At det ikke hadde vært noen inne i huset, men at det bare hadde vært en forvillelse forårsaket av tretthet eller alkohol."

Finn flere smakebiter hos Mari og Flukten fra virkeligheten!




23 kommentarer:

  1. Konstigt nog har jag inte läst en enda bok av Denise Rudberg. Här kallas hennes böcker för elegant crime och det är lite avskräckande för mig :)

    SvarSlett
  2. Takk for smakebiten på en ukjent bok. Joda, bøker vi plukker med oss i mer eller mindre "vanvare" kan overraske. Ha en fin søndag.

    SvarSlett
  3. Denne "nye" genren vi kaller elegant krim har ikke gått helt inn hos meg, men denne her høres ut som jeg kan like. Jeg googlet forfatteren og ser at hun har skrevet mange bøker. Får ikke håpe det er noe rekkefølge.
    Artig at bøker faller ned i kurven når du handler, jeg kan ikke huske å ha sett på bøkene i en matbutikk før, kanskje jeg skal sjekke ut hva som foregår der :)

    SvarSlett
  4. Rema har faktisk et bra utvalg av bøker!Tenkte meg at dette var en sånn "Anette-bok",om jeg ikke tar helt feil så skal disse bøkene hennes filmatiseres også. Andre bok i denne serien "To ganger er en vane" kom ut i fjor,nå fristet det å kjøpe den for å se hvordan det går med Marianne og de andre. Tusen takk for smakebiten,Anette:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gratulerer med innlegg nummer 500!

      Slett
    2. Ja, de fleste matbutikker har det nå... der kommer vanlige bøker i pocket og noen ganger i hardback også. Kikker i de hyllene stadig vekk jeg.

      Slett
  5. Gratulerer med innlegg nummer fem hundre!
    Elegant krim var nytt for meg, alltid fint med ny kunnskap. Ha en fin søndag, Anette :)

    SvarSlett
  6. Låter som en spännande bok! Tack för smakebiten :)

    SvarSlett
  7. takk for fin smakebit og boktips :D

    SvarSlett
  8. Tack för smakbiten :) Jag har sett den i bokhandeln och alltid tänkt att den har ett så tjusigt omslag.

    SvarSlett
  9. Tack för smakbiten. Jag har faktiskt bara läst en enda bok av Denise Rudberg. Varför det inte blivit fler vet jag inte.

    SvarSlett
  10. Grattis med innlegg nummer 500 - hurra for et så høyt rundt tall : )

    Hoppet fram og tilbake i forhold til lysten til å lese boken du gir smakebit fra. Når jeg leste chic-lit krim, ble jeg litt motvillig, det samme da jeg leste det du skrev om handlingen - har så mange bøker på vent, og ettersom krim ikke er min storfavoritt må flere i denne sjangeren vike.

    Ble derimot trigget av smakebiten din - likte det som stod i teksten, og herved er boken notert : )
    Ha en fin søndag og takk for smakebiten : )

    SvarSlett
  11. Kanskje leser jeg denne, selv om jeg ikke liker det brune omslaget. Hehe..

    SvarSlett
  12. Jag tyckte också att böckerna var oväntat bra, lättlästa också. Trodde det skulle komma flera i serien, men har inte sett något om en tredje bok.

    SvarSlett
  13. Jeg må le litt - da jeg så forfatter og tittelen på boka tenkte jeg umiddelbart på at det var samboer(?) til Rune Rudberg som hadde slått ut håret... hehe... Hun hadde fortjent "Et lite sidesprang", den godeste Denise Rudberg :D
    Nå vet jeg hun ikke har noe med den godeste trubaduren som har nedlagt over 1000 damer å gjøre, men likevel. En god latter forlenger livet, haha...

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, egentlig ikke så dumt tenkt, det der ;)

      Slett
  14. Svar: kul att du ville vara med i veckans blogg! En vinnare är nu publicerad så gå in och se om det blev du annars passa på att anmäl dig till den nya tävlingen och få en nya chans:)
    http://www.domkallarmighannes.com/2013/04/veckans-blogg_14.html Kram Joanna

    SvarSlett
  15. Grattis till 500 inlägg! Ha en fin söndag!

    SvarSlett
  16. Huh, elegant krim altså? Artig!

    SvarSlett
  17. Dette tror jeg er en bok jeg kunne like. Bare jeg blir ferdig med pensum... og alle de andre bøkene jeg har planlagt å lese. Aldri nok tid.
    Takk for smakebiten! ;-)

    SvarSlett
  18. Takk for fin smakebit! Må prøve meg på elegant krim jeg også, og se om det er noe for meg!

    Ønsker deg en glad dag!
    Pia

    SvarSlett
  19. Bokhyllene på Rema, Rimi også videre er veeeeeldig vanskelig å gå forbi. Spesielt nå som de har så mye forskjellig litteratur der.

    Tusen takk for den kanskje noe illevarslende smakebiten, Anette, og gratulerer så mye med innlegg #500!

    SvarSlett
  20. Åh, jag älskar Denise Rudbergs böcker - och den här serien är inget undantag. Kul att du gillade boken! I höst kommer nummer tre i serien :)

    SvarSlett