torsdag 18. april 2013

Alle Verdens Land #1 - Afghanistan - "For konge og fedreland 150 dager i Afghanistan" av Henning Mella


Jeg har satt meg som mål å lese bøker fra alle verdens land og er veldig spent på hvor langt jeg klarer å komme i dette prosjektet. Det er altså handlingen i boken som skal foregå i det aktuelle landet og først ut er Afghanistan. Boken heter "For konge og fedreland 150 dager i Afghanistan" av Henning Mella, og er ganske langt fra de bøkene jeg leser til vanlig. 


Sommeren 2010 dro Henning Mella til Afghanistan på et seks måneders oppdrag for den norske stat. Han skulle jobbe som vognfører i den norske basen i Faryab-provinsen. For konge og fedreland beskriver hvordan det føles og oppleves å reise ut i krig. Under oppholdet tiltar kamphandlingene, og nordmennene er i flere skuddvekslinger med opprørere. Vi får høre om dager under en stekende sol og møter med en krigstrett lokalbefolkning. Boka gir et ærlig og usminket innblikk i en norsk soldats møte med Afghanistan. Forfatteren stiller spørsmål ved hvordan Norges bidrag i Afghanistan er blitt fremstilt fra regjeringshold, som et fredsbevarende oppdrag med vekt på menneskerettigheter og demokratiske verdier. Han forteller en annen historie, sett fra bakkenivå. Henning Mella er født i Sarpsborg. Han avtjente førstegangstjenesten fra 2006 til 2007. Fra 2010 til 2011 var han i Afghanistan som vognfører og ildleder for Telemark Bataljon.

Denne boken er virkelig sterk lesning. Henning Mella forteller åpenhjertig om tanker og følelser rundt oppholdet i Afghanistan og det han opplevde der. Vi får også et innblikk i oppveksten hans, og en innføring i Afghanistans historie og det som har ført til at Norge har sendt styrker til dette turbulente landet. Han er meget reflektert og boken viser at han tror mye kunne vært annerledes hvis man hadde tatt mer hensyn til Afghanistans kultur og historie underveis i prosessen. 

Anbefales!!!








4 kommentarer:

  1. Tusen takk for den fine omtalen, Anette.

    Det er et utrolig flott og ambisiøst prosjekt du har lagt ut på, lykke til :)

    SvarSlett
  2. Godt tips til oss som ikke leser så mye dokumentarbøker. Vi har nok godt av å utfordre oss selv når det gjelder bokvalg- og det skader ikke akkurat at man kanskje kan bli litt klokere underveis...
    God tur videre ;o)

    SvarSlett
  3. Takk for omtale! Denne boka vil jeg også gjerne lese. Jeg fikk enda mer lyst nå etter du skrev om dette å ta vare på landets historie og lultur kunne vært med og gjort ting annerledes i Afghanistan. Ganske sikkert ei sterk bok!
    Ønsker deg en glad dag!
    Pia

    SvarSlett
  4. Guriland, så spennende bokprosjekt! Det tror jeg jammen jeg må prøve meg på selv etter hvert. Tusen takk for fin omtale, denne boken passer nok perfekt for meg:) Lykke til med prosjektet, Anette, og takk for en super idé:)

    SvarSlett