torsdag 4. april 2013

"Det vokser et tre i Mostamägg" av Britt Karin Larsen


Det vokser et tre i Mostamägg, Himmelbjørnenes skog og Som steinen skinnerBli med hundre år tilbake i tid og møt den utstøtte bjørnejegeren Taneli og overleveren Lina i en historie du sent vil glemme.I grenseskogene mellom Hedmark og Värmland på attenhundretallet, møter vi en etnisk minoritet, den skogfinske. Lina vandrer rundt i skogen med et nyfødt barn i armene. Hun møter Taneli, eneboeren som er fryktet av sine omgivelser fordi det sies han har et drap på samvittigheten. Sammen prøver de å bygge seg en tilværelse.Vi blir også kjent med de andre finnene i skogen, som den drikkfeldige Oluf, trollkjerringa Kaisa og vakre Hilda.


Når jeg leser bøker av Britt Karin Larsen er det som om hver eneste bokstav og hvert eneste ord brenner seg fast i hjertet mitt og blir der for alltid. Historien om de skogfinske er intet unntak. Jeg kjenner lukten av mose, Lisas lengsel, Linas kjærlighet og må nesten kikke meg rundt fordi jeg får en fornemmelse av en brunbjørn som lusker rundt. 

Forfatteren har en særegen og poetisk måte å skrive på, og ordene hennes fyller hele meg. Handlingen er troverdig og mer stillferdig enn spennende, den er fantastisk god og boken er vanskelig å legge fra seg. Nå skal jeg la den synke inn og vente litt, og glede meg til å lese neste bok i serien; "Himmelbjørnens skog". Her er en smakebit fra boken!

"Snøen smelter først rundt steinene, det mørke og tunge drar lyset mot seg, og lyset dras mot det mørke og tunge. Like forskjellige som mann og kvinne er lyset og steinen, og like sterkt kan de også forvandle hverandre, om bare for noen timer.
Kanskje drømmer de om å bli ett, de to, slik mann og kvinne kan drømme om det, men uten å oppnå det, heldigvis, for så velle de mistet seg selv, og behøves de ikke begge?"


Boken er

  Kjedelig     Fantasifull
 Morsom          Utfordrende
  Troverdig       Forutsigbar
  Usannsynlig      Velskrevet
  Romantisk      Dårlig språk
  Trist         For lang
  Spennende      For kort
  Uhyggelig     Nydelig 







9 kommentarer:

  1. Denne trilogien gleder jeg meg til å lese. Har den liggende... Flott omtale Anette.:)

    SvarSlett
  2. Har begynt å samle på bøkene hennes men ser jeg har kjøpt bok nummer tre,så glup er jeg altså. Sitter å lurer på om jeg må kjøpe denne som har tre bøker i en. Fin omtale Anette:) Gleder meg til å bli kjent med forfatteren.

    SvarSlett
  3. Denne har jeg tittet litt på og tror nok jeg kommer til å lese

    SvarSlett
  4. Hører så ulikt om disse bøkene. Har egentlig planlagt å lese dem, men så kommer et negativt innlegg , og jeg glemmer det. Men dette var jo positivt. En gang vil jeg nok prøve meg på denne forfatteren. Er dette første boka?

    SvarSlett
  5. Jeg jubler hver gang nye lesere oppdager Britt Karin Larsen!
    Fantastisk!!

    SvarSlett
  6. Jepp, fin omtale. Mor mi (som er bokelskar og eigar av fleire tusen bøker og som eg pleier å bruke som bibliotek) har akkurat skaffa seg desse tre bøkene. Det spørs om eg ikkje bør låna dei ein gong..

    SvarSlett
  7. Fin omtale :-). Eg har såvidt starta på boka, likar den godt men kjem liksom ikkje vidare. Får ta den opp att når eg er ferdig med Hauk og due. Ha ein fortsatt fin kveld :-)

    SvarSlett
  8. Du skriver så godt om hvordan du opplever boken, Anette, denne serien har jeg definitivt lyst til å lese! God helg :)

    SvarSlett
  9. Så bra at du likte denne! Synes bøkene er helt nyyydelige... Det har kommet en bok nummer fire i serien også vet du :-) Her er omtalen jeg skrev om den: http://anitastaahle.wordpress.com/2012/12/26/britt-karin-larsen-for-snoen-kommer/

    SvarSlett