torsdag 11. april 2013

Jorden rundt på 80 bøker...

.....min litterære reise i mars!


Min litterære reise i måneden som var startet i Minnesota, USA der Lance Hansen opplever sitt livs mareritt når han mistenker et nært familiemedlem for å ha begått et mord. "Drømmenes land" av Vidar Sundstøl. Siden jeg ikke har lyst til å forlate USA riktig enda besøker jeg Los Angeles og Rose som har en utrolig spesiell egenskap; hun kan smake folks følelser i maten de lager! "Smaken av følelser" av Aimee Bender.
New York får også et besøk og der blir jeg revet med på drama etter drama sammen med tre divaer som kan ta pusten fra de fleste. "Divas" av Rebecca Chance.

Nå vil jeg til hjemlige trakter, og hos søta bror finner jeg mer spenning enn jeg egentlig tåler. "Hypnotisøren" av Lars Kepler. For å roe ned hjerte og sjel tar jeg meg etterpå en tur til England og møter tre flotte damer som har tapt sitt hjerte til et sett med vintage-tekopper. "The vintage Teacup club" av Vanessa Greene. 
Mere krim og spenning oppstår når jeg reiser til Oslo og treffer Eveline Enger og Jack Larsen. "Rene Hender" av Ulrik Høisæther
Helt til slutt i måneden mars får jeg anledning til å reise tilbake til 1910 og malmbyen Kirkenes. Stakkars Johanna har nettopp mistet sin far i en mystisk ulykke, og har en sterk historie å fortelle! "Malmbyen 1 - Johanna" av Aud Midtsund 


Når jeg nå titter på kartet ser jeg at mine litterære reiser stort sett går til USA og vest-Europa, og dette ønsker jeg å gjøre noe med. Jeg skal prøve å få lest bøker fra så mange land i verden som mulig, og med neste bok går startskuddet. Reisen går til Afghanistan, og jeg gleder meg :)

Hvor befinner du deg i verden? 




10 kommentarer:

  1. Akkurat nå er jeg i USA, jeg leser også mest av europeisk og amerikansk litteratur. Det er nok fordi jeg har ett behov for å føle at hovedpersonen kunne vært meg på en eller anen måte, jeg må forstå normer og verdier. Jeg aner ikke, nå bare babler jeg ;)

    Minner om bokkonkurranse hos meg!

    SvarSlett
  2. Er i Chicago for øyeblikket, men har tenkt å komme meg over til Europa snart. Frankrike, med Anna Gavalda,og England ved McEwan står for døra. Vandrer nok litt her og der. Har vært mye i østen i det siste året.

    SvarSlett
  3. Hei!
    Jeg har akkurat "kommet hjem" fra Estland, står på tur til Praha, har billett til India og Kashmir, Danmark (Jepp, besøker Carl og Assad!) står på kjøreplanen og i det hele tatt! Man får det travelt når man leser flere bøker samtidig!
    Boka fra Etsland, "Utrenskning" av Sofi Oksanen anbefales hvis du kunne tenke deg en tur i den retningen! Rett og slett uforglemmelig.

    SvarSlett
  4. Flott reise! Jeg er på ôland for tiden, og med lite lesetid reiser jeg ikke derfra med det første ;)
    Det er kjekt å lese bøker fra rundt om i verden! Godt å utvide åerspektivet litt!
    Ønsker deg en glad dag!
    Pia

    SvarSlett
  5. Jeg er på Sicilia om dagen og i Italia om natten. Det var ikke planlagd, men litt morsomt :-)

    SvarSlett
  6. Fin oppsummering, veldig gøyal.:) (har sååå lyst å adoptere den...hehe)

    Litterært så befinner jeg meg nå i New York med Gode naboer og Ryan Davis Jahn.:) Men snart drar jeg vel både til Hellas og Amazonas. Håper det blir i helga.;)

    SvarSlett
  7. Akkurat nå befinner eg meg i Minnesota, USA med Lance Hansen. Innimellom slagene tar eg ein rolig og avbalansert tur til Bath i England og møter Catherine Moreland (Jane Austens Northanger Abbey).

    SvarSlett
  8. I Korea før jeg "reiser" til Amazonas med Dr Marina Singh. Artig innslag Anette. Ha en fin helg!

    SvarSlett
  9. Artig rundreise! Sjølv er eg akkurat no faktisk både i Nord- og Sør-Amerika. Eg er i North Carolina, USA med John Hart og i Rio de Janeiro, Brasil med Sidsel Dalen

    SvarSlett
  10. Likte måten å formidle leseropplevelse på - denne litterære reisen til ulike land. Ble først nysgjerrig og dernest inspirert : ) Takk for flott inspirasjon! Ha en finfin helg!

    SvarSlett