fredag 12. april 2013

Bokbloggsjerka 12-15 april

jerka11

Dagens tema hos svenske Annikas bokbloggsjerka er "En bok som man absolutt ikke klarer å legge fra seg". Jeg har lest mange bøker i denne kategorien, men den jeg først tenkte på leste jeg så sent som i mars i år. "Hypnotisøren" av Lars Kepler holdt meg i et jerngrep selv om det var enkelte logiske brister her og der, og jeg ser virkelig frem til å lese de andre bøkene i serien. Her er det jeg skrev i bokomtalen min:


Forfatter: Lars Kepler
Forlag: Cappelen Damm
Utgitt: Denne pocketutgaven utgitt i 2011
Sideantall: 527
Kilde: Lånt fra husbondens bokhylle

Med kort tids mellomrom blir en far, hans kone og datter funnet brutalt myrdet på to ulike åsteder. Sønnen er så vidt i live. Noen har åpenbart ønsket å utslette hele familien. Da politimannen Jonna Linna innser at det finnes enda et gjenlevende familiemedlem, en søster, forstår han viktigheten av å finne henne før morderen gjør det. For å kunne avhøre sønnen tar Joona Linna kontakt med legen Erik Maria Bark. Han overtales til å hypnotisere gutten. Dermed bryter Bark et gammelt løfte om aldri mer å praktisere hypnose, og en skremmende kjede av hendelser settes i gang

I lengre tid har jeg sirklet rundt denne boka der den sto i bokhylla og veid for og imot. Lese eller ikke lese? Bokomtalene jeg har lest om selve boken har spent fra fantastisk til elendig, og siden jeg ikke er det spor glad i psykologiske thrillere har boken fått stå i fred til nå. Men da bok nummer fire i serien, "Sandmannen", dukket opp i postkassen -adressert til husbonden, ble fristelsen for stor. Det er jo ingenting som er så forlokkende som en hel bokserie, så jeg lot det stå til. 

Jeg tar like godt konklusjonen med en gang og sier det med Anitas ord; slitsomt spennende. Bestialske mord og personer så gale og onde at de er hinsides denne verden gjorde meg helt matt, men ikke tale om at jeg klarte å legge boken fra meg. Politimannen Jonna Linna falt jeg pladask for. Endelig en normal politietterforsker uten hverken alkoholproblemer eller plagsomme ekser i bagasjen. Litt vel intuitiv, kanskje, men pytt pytt. Ingen er feilfrie. 

Selv om dette er en av de mest spennende bøkene jeg har lest på lenge, når ikke Kepler helt opp til mine store favoritter Jussi Adler-Olsen og Stieg Larsson. Det var nemlig et par ting jeg merket meg underveis i lesningen; det ble litt for mange løse tråder. Spørsmål man ikke fikk svar på og hendelser som rett og slett ikke var logiske. Det er fristende å gå nærmere inn på dem her, men da røper jeg nok for mye for dem som ikke har lest boken, så jeg velger denne gangen å la det være med dette. Men om du leser - eller har lest - boken selv merker du kanskje det samme som meg!?

Ingen tvil om at jeg kommer til å lese den neste boken i serien også, bøker som er så spennende at det blir slitsomt er helt greitt iblant :)


Boken er

  Kjedelig     Fantasifull
 Morsom          Utfordrende
  Troverdig       Forutsigbar
  Usannsynlig      Velskrevet
  Romantisk      Dårlig språk
  Trist         For lang
  Spennende      For kort
  Uhyggelig     Nydelig 



Hvilken bok har du hatt problemer med å legge fra deg?



15 kommentarer:

  1. Takk for omtale, som både får meg til å ville og til ikke å ville lese boken ... HAr vært i tvil en stund, og får visst være det en stund til ;) Uansett, leselista er lang, så jeg skal nok klare meg ;)

    Ønsker deg en glad dag!!
    Pia

    SvarSlett
  2. Sandmannen! Det er bare å glede seg. Mest spennende og medrivende boka jeg har lest noensinne.

    SvarSlett
  3. Sto å holdt på denne boken,
    da jeg var på bokhandelen
    sist... men kjøpte den ikke
    Tusen takk for innlegg - så
    får jeg se om den blir med
    meg hjem neste gang ;)
    Spenningsbøker er de bøkene
    jeg har vanskeligst å legge
    fra meg :)) Ønsker deg en
    fortsatt fin fredag og snart
    helg :) Klem fra Mette

    SvarSlett
  4. Jag älskar Lars Keplers böcker. De är så spännande! =) Jag har Sandmannen liggandes här hemma men sparar den tills det där riktiga spänningssuget dyker upp.

    SvarSlett
  5. Har inte läst Hypnotisören, men den förs fram av flera i veckans jerka, så det är nog dags nu.

    SvarSlett
  6. Boka står i bokhylla mi, trygt, godt og ulest. Hvorfor? Aner ikke. Det er bare blitt sånn! En vakker vårdag skal den fram.

    SvarSlett
  7. Hypnotisören var verkligen en bladvändare, men sen blev jag så besviken på Paganinikontraktet så jag helt kom av mig.

    SvarSlett
  8. Jag gillade Hypnotisören men den senaste Sandmannen tyckte jag inte var lika bra.
    Trevlig helg
    Mia

    SvarSlett
  9. Jag hade också svårt att lägga ifrån mig den boken, men jag tyckte den var lite seg i tillbakablickarna. De andra tre böckerna står fortfarande olästa.

    SvarSlett
  10. Jag lyssnade på Hypnotisören och den var verkligen spännande :)

    SvarSlett
  11. Denna står i bokhyllan och väntar på att bli läst.

    SvarSlett
  12. HAdde problemer rmed å legge fra meg Hypnotisøren jeg også. God helg til deg.:)

    SvarSlett
  13. kepler er virkelig i vinden for tiden ser eg :) på tide eg følger etter :)

    SvarSlett
  14. Kepler skriver med ett driv så alla böcker är riktiga bladvändare :)

    SvarSlett
  15. Kepler är jag inte så förtjust i, men Larsson gillar jag. Och Jussi har jag inte läst en är nyfiken på!

    SvarSlett