tirsdag 9. april 2013

Boken på vent :)


Denne ukens bok på vent er litt annerledes enn de bøkene jeg vanligvis leser. Jeg har lekt litt med tanken om å starte et bokprosjekt der målet er å lese bøker fra alle land i verden, ikke bare USA og vest-Europa. Jeg har kommet frem til at det er handlingen i boken som skal være lagt til det aktuelle landet, og først ute er Afghanistan. Boken jeg har valgt er "For konge og fedreland - 150 dager i Afghanistan" av Henning Mella, og boken ligger nå og venter på meg på biblioteket. 

For konge og fedreland; 150 dager i Afghanistan

Sommeren 2010 dro Henning Mella til Afghanistan på et seks måneders oppdrag for den norske stat. Han skulle jobbe som vognfører i den norske basen i Faryab-provinsen. For konge og fedreland beskriver hvordan det føles og oppleves å reise ut i krig. Under oppholdet tiltar kamphandlingene, og nordmennene er i flere skuddvekslinger med opprørere. Vi får høre om dager under en stekende sol og møter med en krigstrett lokalbefolkning. Boka gir et ærlig og usminket innblikk i en norsk soldats møte med Afghanistan. Forfatteren stiller spørsmål ved hvordan Norges bidrag i Afghanistan er blitt fremstilt fra regjeringshold, som et fredsbevarende oppdrag med vekt på menneskerettigheter og demokratiske verdier. Han forteller en annen historie, sett fra bakkenivå. Henning Mella er født i Sarpsborg. Han avtjente førstegangstjenesten fra 2006 til 2007. Fra 2010 til 2011 var han i Afghanistan som vognfører og ildleder for Telemark Bataljon.


Finn flere bøker på vent hos Beathe og Beathesbokhylle :)





14 kommentarer:

  1. Uvant bok fra deg dette,Anette:) men så er det kjekt å utvide horisonten litt også. Denne boken virker meget interessant så denne må jeg notere meg. Så flott tiltak, å ha som mål å lese en bok med handling fra alle land i hele verden,spennende! Så er jeg spent på hva du synes om Denise Rudberg sin krimbok. Ha en strålende dag,Anette:) Klem

    SvarSlett
  2. Interessant bok. Og artig tiltak å lese bøker fra ulike land. Jeg har lest et par bøker fra Afghanistan, men det har vært romaner. Sitter og ser ut på snø, snø, snø! (Bodø).Ha en fin vårdag!

    SvarSlett
  3. Det er en fin ide å lese bøker som handler om ulike land. Det kunne jeg også tenkt meg ville vært en fin ting å gjøre!

    SvarSlett
  4. Det er alltid spennende å lese bøker litt utenfor "komfortsonen". Lykke til med denne :)

    SvarSlett
  5. Høres ut som en spennende bok å få med seg:) Alltid spennende å lese om slike ting synes jeg:)

    SvarSlett
  6. Slike bøker kan en jo lære mye av- så dette blir jo spennende.:)

    SvarSlett
  7. Flott lesemål du har satt deg. Lykke til :)

    SvarSlett
  8. Denne kunne jeg tenkt meg å lese. Skal ha den i tankene, også i forhold til å gi den som en gave til noen. Ha en fortsatt fin uke!

    SvarSlett
  9. Denne boka høres interessant ut, selv om det i utgangspunktet er en bok jeg glatt hadde styrt unna ... Men etter å ha lest flere bøker om og fra Afghanistan, hadde det vært kjekt å lært mer om landet fra dette perspektivet også! Takk for tips!
    ØNSKER DEG EN GLAD DAG!
    Pia

    SvarSlett
  10. Spennende med noe helt annet da!

    SvarSlett
  11. Spennende bokprosjekt, og en interessant bok du har valgt :)

    SvarSlett
  12. Spennande tips og artig prosjekt som eg gler meg til å følgje vidare :-)

    SvarSlett
  13. Morsomt med slike 'påfunn'! Noe å tenke på for oss andre også! Kan man jukse og føre opp bøker man allerede har lest, syns du?
    Takk for tips-både om prosjekt og bok!

    SvarSlett
    Svar
    1. Klar du kan! Du kan jo skrive litt om hvor lenge siden det er du leste den aktuelle boken, og legge det opp akkurat slik du har lyst :) Kanskje får jeg noen knalltips til mitt eget prosjekt :)

      Slett