onsdag 3. april 2013

Mitt Tema Tips #10 - En klapp på skulderen

mitt tematips

Bokbloggeir utfordrer oss fortsatt til å laste opp en gammel (eller lage en ny) bokomtale der vi forteller om bøker som passer til ukens tema. I denne ukens tema skal vi linke til en annens bokomtale som har inspirert oss til å lese en bok. 

Et flott tema, men jammen ikke lett å velge blant alle de flotte bokbloggerne som har inspirert meg gjennom de litt over tre årene jeg har blogget. Akkurat nå leser jeg en bok av den norske forfatteren Britt Karin Larsen, en forfatter som har en helt spesiell plass i hjertet mitt etter at jeg leste trilogien hennes om taterne, på slutten av nittitallet. Tidligere i år ble jeg inspirert til å lese flere bøker av henne, da jeg kom over en nydelig bokomtale hos Mary og Mary's Bokhylle. "Det vokser et tre i Mostamägg" er snart ferdiglest, og jeg er utrolig takknemlig for at Mary var med på å gi meg denne fantastiske leseopplevelsen. Bokomtalen hennes finner du her.

Det vokser et tre i Mostamägg

Det vokser et tre i Mostamägg, Himmelbjørnenes skog og Som steinen skinner. Bli med hundre år tilbake i tid og møt den utstøtte bjørnejegeren Taneli og overleveren Lina i en historie du sent vil glemme.I grenseskogene mellom Hedmark og Värmland på attenhundretallet, møter vi en etnisk minoritet, den skogfinske. Lina vandrer rundt i skogen med et nyfødt barn i armene. Hun møter Taneli, eneboeren som er fryktet av sine omgivelser fordi det sies han har et drap på samvittigheten. Sammen prøver de å bygge seg en tilværelse.Vi blir også kjent med de andre finnene i skogen, som den drikkfeldige Oluf, trollkjerringa Kaisa og vakre Hilda.

Finn flere tematips hos Bokbloggeir.


9 kommentarer:

  1. åååh du og du :)
    det er fælt å måtte si at eg ikkje har lest de andre bøkene fra finnskogen enda, men nå var det du som inspirerte meg til å lese videre ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Men så er jo dette også en bok som må fordøyes og synke inn, og så kan man godt gå en lang stund å glede seg til neste bok :)

      Slett
  2. Har ikke lest disse bøkene enda. men atter en påminnelse, og det er bra.

    SvarSlett
  3. Disse bøkene kom jeg over hos Berit en gang husker jeg og kjøpte en bok, men tror ikke det var den første i serien. Dette er en serie jeg må få lest. Tusen takk for påminnelsen.

    SvarSlett
  4. Disse har jeg også kjøpt etter å ha lest mange fine blogger om den.:)

    SvarSlett
  5. Disse bøkene har jeg lyst til å lese. Vi har fått en eller to(?) på jobb, og alle de fine omtalene jeg leser får meg til å ønske å bruke tid på dem!

    SvarSlett
  6. Jag ser att boken finns på svenska. Kanske har du inspirerat vidare :)

    SvarSlett
  7. Marys blogg er ganske ny for meg, men det har vært et godt møte :)
    Må lese mer om denne boka, den er også ny for meg ,)
    Ønsker deg en glad dag!
    Pia

    SvarSlett
  8. Det er alltid gøy med bøker omtalar som gir oss ei god leseoppleving etterpå og får oss til å plukke opp ei bok! Forresten valte eg din omtale av "extremely loud and incredibly close" som den eg ville dele vidare med andre!! :) Omtalen din var heilt super. Dessverre har eg ikkje fått sagt så mykje om det endå, for eg har så vidt fått tid til å setje meg ned med PCen og svare på kommentarar osv. Skule og jobb... Men ha ein super søndag vidare!! :) Synes det er kjempegøy å lese bloggen din :)

    SvarSlett