fredag 25. mai 2012

"I skyggen av store trær" av Kristine Storli Henningsen




To sjenerte mennesker i en sykehusheis.Skal de klare å gå videre sammen?Karl Henrik er på sykehuset for å besøke sin døende mor, som han har levd med hele livet. Det er likevel ikke bare sorg som fyller ham.Regine er permittert blomsterdekoratør, som nettopp har vært til sin første ultralyd. Barnefaren insisterer på abort, men selv er hun ikke så sikker. Karl Henrik lever av å skrive dialoger til den populære tv-serien Skjærgårdsliv, men får aldri sjansen til å bruke sin replikkunst i det virkelige liv. Regine har vokst opp i en stor og bråkete akademikerfamilie. Selv er hun stillferdig, og kommuniserer best med sin døve bror.I skyggen av store trær er en varm beretning om to sjenerte mennesker, en blomsterbutikk og veldig mange fine replikker.



For et par uker siden fikk jeg tilsendt denne boken i posten. Forfatteren hadde i forkant tatt kontakt med meg med spørsmål om jeg kunne tenke meg å lese den, og det kunne jeg selvfølgelig. Omtalen på vaskeseddelen virket lovende, og jeg var veldig spent på om boken ville innfri.

Det gjorde den med glans. Det tok ikke mange sidene før jeg var helt oppslukt og historien var både hjertevarm og nydelig. Selv om hovedpersonen Karl Henrik noen ganger er i overkant spesiell, og så også hans mor, er han en troverdig karakter og man kan ikke la være å like ham. Hans forsiktige tilnærming til Regine, som går gjennom sitt livs største krise, er rørende og jeg får til tider følelsen av å være den berømte fluen på veggen;  at jeg har fått lov til å være en stille tilskuer til to helt fremmedes liv. 

Dette er en bok jeg trygt kan anbefale, perfekt sommerlesning til varme og deilige dager. Og absolutt en av mine beste leseopplevelser hittil i år!

Klem fra



6 kommentarer:

  1. Tenkte dette var en bok for deg Anette og jeg er helt enig med det du skriver om boken! Boken er bare hjertevarm og god:-) Ha en strålende dag Anette:-)

    Klem

    SvarSlett
  2. ååh denne fine boken har eg sååå lyst å lese :) hørt så mye bra om den :)

    SvarSlett
  3. Denne boken har jeg lest så mye fint om, den har jeg så lyst til å lese :-)

    Ha en fin fredagskveld :-)

    SvarSlett
  4. Åh, denne boken gleder jeg meg fryktelig til å lese! Ha en god helg :)

    SvarSlett
  5. Enig i at han er i overkant spesiell. Men samtidig er det en del slike menn som er svært knyttet til moren. Og de har en tendens til å bli evige ungkarer.

    SvarSlett