mandag 7. mai 2012

Boktips til deilige maidager!

De to siste bøkene jeg har lest har vært små bokskatter, og jeg anbefaler dem absolutt som vårlesning :)

Aldri alene

Rose er 29 år og har aldri tilbrakt et minutt borte fra sin tvillingsøster Ruby. Hun har aldri gått en tur alene eller hatt en privat samtale. Likevel har hun aldri sett sin søster i øynene. I ALDRI ALENE forteller Rose om hvordan søskenkjærligheten kan overvinne alt. Om hvordan drømmer kan gi kraft så det umulige blir mulig. Rose og Ruby er siamesiske tvillinger, men dette er ikke en problematisk roman om å være annerledes. Dette er en fortelling om samhold, vilje og jakten på kjærlighet.


En nydelig bok om de siamesiske tvillingene Rose og Ruby. Tanken på å være sammenvokst med sin egen tvilling er ganske fjern og egentlig litt skremmende. Men i denne boken, som er full av både humor og kjærlighet, får vi et innblikk i to menneskers følelser og tanker, og vi ser at til tross for deres skjebne er de helt lik alle andre.  


Fyrmakerinnen

Fattigjenta Agnes er 17 år og gravid med et uønsket barn. For å spare familien for skammen, forlater hun landsbygda og reiser til London. Hun banker på en dør der det averteres etter hjelp, og får jobb som assistent for fyrverkerimakeren John Blacklock, en dyster enkemann. Agnes har svært gode evner innen fyrverkerifaget, og utvikler fyrverkeri ingen har sett maken til. Under læretiden møter hun Cornelius Soul, kruttselgeren som Agnes tenker å gifte seg med. Men hvorfor har fyrmakeren John Backlock så mye imot denne mannen? Og Agnes innser at hemmeligheten hennes blir stadig vanskeligere å holde skjult.

Denne boken har jeg mottatt fra Juritzen Forlag. Historien virker ganske tradisjonell; om en jente som for et par hundre år siden måtte rømme til storbyen fordi hun var gravid. Men dette er langt fra en tradisjonell bok. Hovedpersonen Agnes er en utrolig sterk syttenåring som går igjennom mange prøvelser for å redde seg selv og barnet hun bærer på. Når hun til slutt får gå i lære hos fyrverkerimakeren John Blacklock øyner hun håp for fremtiden. Vi får følge hennes vei mot selv å bli en fyrverkerimaker og dette gir boken et ekstra løft. 


God bok!!

Klem fra

8 kommentarer:

  1. God morgen!

    Tusen takk for gode boktips! Aldri alene gikk jeg rett inn og bestilte meg for den var på halv pris på bokkilden, den virker veldig god og jeg er sikker på at jeg liker den.Den andre er på vei hjem til meg og jeg håper den kommer snart...
    Ha en strålende dag:-)

    SvarSlett
  2. Flotte bøker, spesielt den siste kommer jeg nok til å stifte et nærmere bekjentskap med! Takk for tips:)
    Ønsker deg en glad dag!
    Klem fra Pia

    SvarSlett
  3. Den første boka du tipser om leste jeg da den ble utgitt, men Fyrmakerinnen er helt ny for meg. Har såvidt hørt om den tidligere, og er nysgjerrig på den. Skal sjekke om den har kommet inn på biblioteket mitt nå, så kan jeg reservere den... kanskje reservere den til uti juni en gang, når eksamensjobbingen er over... ;)
    Ha en fortsatt fin dag! :)

    SvarSlett
  4. Den første boken der hørtes litt interesant ut, den tror jeg at jeg skal finne frem etter at jeg er blitt ferdig med Harry Hole ;)

    SvarSlett
  5. Takk for tips:) Har lenge tenkt å lese den øverste boken:) Den andre har jeg sett på, men den har jo fått litt tyn, så jeg er ikke helt sikker på om jeg kaster meg over den. Men den øverste er allerede på leselista mi. Ha en flott leseuke Anette:)

    SvarSlett
  6. Så koselig at du ble med på min giveaway. Masse lykke til.

    Klem

    SvarSlett
  7. Takk for fine tips :)
    Dette er bøker jeg skal notere meg, for jeg ligger ofte i sommervarmen med ett glass isvann og en bok i hånden :)

    Takk for gode ord inne hos meg *smiler*

    Fin tirsdag til deg, min skjønne!
    varm&god klem

    SvarSlett
  8. Åh, disse bøkene skal med på ønskelista! ;)
    Gratulerer med Libris-samarbeidet - så spennende da!
    Lykke til!
    Ønsker deg en fin dag! :)

    SvarSlett