torsdag 24. mai 2012

Boktema - Min favorittforfatter på bokstaven H


Torsdag og sol i hele vårt langstrakte land - håper jeg :) I dag er temaet "Min favorittforfatter på bokstaven H". Du velger selv om det er for- eller etternavnet som skal starte på denne bokstaven, og det er selvfølgelig lov til å ha flere favoritter :) Skriv et innlegg på bloggen din om dette temaet, link hit til meg (obs obs, veldig viktig) og bruk gjerne logoen ovenfor. 

Hanne-Vibeke Holst sad ved sin mor til det sidste - 1

Den danske forfatteren Hanne-Vibeke Holst er min favoritt i dag. Hun er en samfunnsengasjert stemme som fikk mange lesere i Norge med sin trilogi om Therese (Thereses tilstand, Det virkelige liv og En lykkelig kvinne). Jeg liker best bøkene Kronprinsessen, Kongemordet og Dronningofferet der handlingen skjer i maktens korridorer i det politiske Danmark. Dette er bøker jeg absolutt anbefaler :)


Kronprinsessen

Charlotte Damgaard er midt i 30-åra, velutdanna, har bondebakgrunn, er gift med Thomas, er tvillingmor og ved et veiskille i livet. Hun har sagt opp jobben som leder av Naturens venner for å være med mannen på arbeidsoppdrag i Uganda noen år. En torsdag i september får hun imidlertid en telefon fra statsministeren som ønsker henne som ny miljøvernminister. Dette tilbudet kan ikke Charlotte takke nei til, og snart befinner hun seg i maktens midte. Hun utsettes for politiske intriger, grove taklinger og voldsomme mediestormer. Charlotte viser seg å være et politisk naturtalent, men det er alt annet enn enkelt å entre den politiske arenaen som ung, utålmodig og uprøvd kvinne.


Kongemordet

København, november 2001. Det er regjeringsvalg, og sosialdemokratene lider et kraftig nederlag. Finansminister Gert Jacobsen må gå av, mens partilederen beholder sin stilling. Etter hvert utvikler det seg en maktkamp mellom de to politikerne. Men romanen handler også om maktkampen på hjemmebane, mellom eksfinansministeren og Linda Lykke Jacobsen, hans kone gjennom tretti år. Frittstående oppfølger til Kronprinsessen.


Dronningofferet

Elizabeth Meyer er formann i det danske sosialdemokratiske partiet. Hennes mål er å vinne valget og å bli Danmarks første kvinnelige statsminister. Meyer er en erfaren politiker og vet at yrket har sin pris, derfor tar hun det ikke så veldig alvorlig når hun blir truet av islamske fundamentalister på grunn av sin jødiske herkomst. Det er langt mer truende at hun lider av den fryktede sjukdommen Alzheimers. Dette er den siste romanen i trilogien fra det politiske miljøet i Danmark.



Dette må du gjøre for å være med på Boktemaet i dag:

*Lag et innlegg på bloggen din om dagens tema
*Link hit til denne siden i innlegget ditt
*Sett deg på linklisten her hos meg - jeg bruker Mister Linky
*Husk at Mr Linky vil ha URL'en til innlegget, ikke bare bloggen din!

Klem fra



13 kommentarer:

  1. Disse virket veldig spennende og jeg har notert meg dem bak øret. Tusen takk for boktips Anette!
    Ønsker deg en stålende dag i solskinnet:-)

    klemmer

    SvarSlett
  2. Spennende valg! Nyt sola, Anette :-)

    SvarSlett
  3. Hmm, jeg har aldri hørt om denne forfatteren, jeg. Mye som tyder på at jeg har gått glipp av noe. :P Selv plukket jeg ut en svenske, en japaner og to nordmenn i mitt innlegg. :)

    SvarSlett
  4. Så spennande, Takk for kjempegode tips. Ska legge dei til goodreads-llista mi med ein gong =) Må ha desse som solskinsmål i sommar. =)

    SvarSlett
  5. Forfatterens navn er kjent for meg, men jeg har aldri lest noen av hennes bøker. Tusen takk for tips om gode bøker, Anette :)

    Jeg håper solen skinner like flott hos deg i dag som den gjør hos meg.

    SvarSlett
  6. Hanne Vibeke Holst er en fin forfatter som jeg har lest bøkene av. Et riktig godt valg :-)

    SvarSlett
  7. Dette var en ny forfatter for meg:) Takk for tips, skal sjekkes ut:) Ha en strålende dag:)

    SvarSlett
  8. Kronprinsessen husker jeg godt fra den kom ut. Glemte helt å bade da jeg tok den med på stranda. :)

    SvarSlett
  9. Endelig er jeg med igjen, men jeg har en forfatter som er litt på siden, men han er en favoritt hos meg :-)

    Hanne Vibeke Holst har jeg bare hørt om, aldri lest noe av - enda... :-)

    SvarSlett
  10. Ikke lest noen av disse. Slenger meg med denne uka med et lite innlegg

    SvarSlett
  11. Har ikke lest noen av bøkene ovenfor,men ble nysjerrig:)

    SvarSlett
  12. Der har jeg lagt igjen lenken min:) Håper du har hatt en fin solrik torsdag:)

    SvarSlett
  13. Holst har jeg ikke lest noe av, men det kommer nok av at jeg ikke vanligvis velger krim når jeg ser etter bøker.
    Ha en fin pinsehelg videre, Anette, og takk for kommentar hos meg - gleder meg til bøkene :)

    SvarSlett