torsdag 10. mai 2012

Boktema - Min favorittforfatter på bokstaven G


NÃ¥ er det en stund siden favorittforfatterne har vært pÃ¥ banen. Vi har kommet til bokstaven G og jeg lurer pÃ¥ hvem som er din(e) favorittforfatter(e) i den anledning. 
 Du bestemmer selv om det er for - eller etternavnet som skal starte pÃ¥ denne bokstaven. Skriv et innlegg pÃ¥ bloggen din om dette temaet, link hit til meg (obs obs, veldig viktig) og bruk gjerne logoen ovenfor.


Jan Guillou.

Den svenske forfatteren Jan Guillou er min favoritt pÃ¥ denne bokstaven. Han er mest kjent for bokserien om den svenske agenten Carl Hamilton og har ogsÃ¥ skrevet den historiske romanserien om Arn Magnusson, i tillegg til mange andre bøker. Bøkene hans er utrolig spennende, og nÃ¥ gleder jeg meg til neste bok i serien om de tre brødrene som var med pÃ¥ Ã¥ bygge jernbane i Norge i forrige Ã¥rhundre. Første bok heter "Brobyggerne". 


Brobyggerne

Da havet tok både faren og onkelen deres, måtte de tre guttene i det lille fiskeværet på Vestlandet reise inn til Bergen for å prøve å forsørge familien. De tre små repslagerlærlingene viser seg å være uvanlig teknisk begavet og ved hjelp av bergenske velgjørere blir brødrene utdannet jernbane- og brobyggere ved universitetet i Dresden. Planen er at de skal tilbake til Norge for å bidra til det mest storartede norske ingeniørprosjektet noensinne - byggingen av jernbane mellom Oslo og Bergen. Men kjærligheten vender om på alt. Den ene broren flykter, bedratt og skamfull, til tysk Øst-Afrika. Den andre broren flykter også på grunn av kjærligheten, han ender i London. Bare Lauritz, den eldste, vender tilbake til Norge. Som takk for utdanningen slutter han seg til jernbanebyggingen på Hardangervidda. I det nye århundret var fremtidsoptimismen stor. Med teknikkens gjennombrudd skulle alle kriger være utryddet. Lite ante man om at verden sto overfor det blodigste og mest dramatiske århundret noensinne


Tyvenes marked

Stockholm rammes av en rekke eiendommelige tyverier. På grunn av de enorme verdiene som stjeles, blir det ved Stockholm-politiet satt sammen en spesialgruppe med politiinspektør Ewa Jonsén i spissen. Henrik Gundell er adm.dir. ved et velrenommert forsikringsselskap. Hans tilværelse handler om å tilrane seg millionbeløp fra de firmaene han er satt til å forvalte. Gundell tror han er usårbar, og har ikke mulighet til å se den faren som mestertyvene representerer for han.


Men ikke hvis det gjelder din datter

Etter tretten år i eksil vender viseadmiral Carl Gustaf Gilbert Hamilton tilbake til Sverige for å få gjenopptatt sin livstidsdom. Gjennom sin gamle venn Erik Ponti havner han nå i en ny omgangskrets, der de nærmeste vennene er tidligere fremmedlegionær Pierre Tanguy, og hans kone, politiinspektør Eva Tanguy. Både Hamilton og Tanguy er fullstendig overbevist om at de aldri mer vil løfte en finger hva angår militær innsats i utlandet. Men det nye behagelige, fredfylte livet snur brått den dagen en familiekatastrofe rammer dem. Carl Hamilton benytter alle sine gamle kunnskaper som spionsjef og Pierre mobiliserer venner i Fremmedlegionen. Målet finnes i Saudi-arabia.


Har du ikke lest noen av Guillous bøker enda, syns jeg absolutt du burde gjøre det :)


Dette må du gjøre for å være med på Boktemaet i dag:

*Lag et innlegg på bloggen din om dagens tema
*Link hit til denne siden i innlegget ditt
*Sett deg på linklisten her hos meg - jeg bruker Mister Linky
*Husk at Mr Linky vil ha URL'en til innlegget, ikke bare bloggen din!

Klem fra




16 kommentarer:

  1. Hei igjen! Jo, takk:) Det blei til at eg klipte og limte frå arkivet. Handleddet mitt var numment etterpå - jaggu godt eg ikkje hadde særleg mykje! Eg er allereie mykje meir nøgd med Wordpress:)

    Ha ein fin dag, så kikkar eg innom seinare.

    SvarSlett
  2. Jeg er ikke kjempefan av Guillou, men liker bøkene om Ponti og Tanguy. Likte også veldig godt Brobyggerne =) Fint tema du har, ha en fin dag!

    SvarSlett
  3. Jeg liker også Guillou, spesielt tempelridder bøkene og bøkene hans om hekser. Men jeg har lest flere av Carl Hamilton bøkene også.

    SvarSlett
  4. Jeg har ikke lest noe av Guillou ennå, men jeg har hørt mye om dem og har hatt dem på leselisten lenge. Kanskje på tide å endelig få ut fingeren og låne noen på biblioteket...

    SvarSlett
  5. Guillou er egentlig et ganske ubeskrevet bladfor meg, men ja: jeg vet jo at det er bra- det er bare tida som ikke strekker til!!

    SvarSlett
  6. Har ikke lest noe av denne forfatteren enda, men mener å huske at jeg har en bok eller to liggende nede i boden som han har skrevet...kanskje jeg skulle lest noe av ham en vakker dag!

    Ha en fin Torsdag Anette:-)

    SvarSlett
  7. Sånn, da fikk jeg linket mitt innlegg også :-) Leste Guillou for mange år siden på oppfordring av min kjære bror. Jeg liker også forfatteren veldig godt!

    SvarSlett
  8. Både min kjære mor og søster har anbefalt meg bøkene om Arn. De står på listen, det var bare der med tiden da :) Ønsker deg en fortsatt fin torsdag og en riktig god helg :) Får ikke deltatt i dag for vi er på vei til Danmark ;)

    SvarSlett
  9. Jan Guillou er en flott forfatter. Har ikke lest så mye ham ennå.

    SvarSlett
  10. Bra valg, har bare ikke lest hans bøker men har skjønt han skriver veldig bra:)skal skjekke han nærmere ut, så takk for forfattertips og boktips:) Ha en flott torsdag:)

    SvarSlett
  11. Så artig at vi valgte samme forfatter! :) Jeg har ikke lest noen av bøkene du framhever i innlegget, men ble nysgjerrig på dem nå... :)

    SvarSlett
  12. Har kun lest Ondskapen og digget den. Vil selvfølgelig lese flere bøker av ham!:)

    SvarSlett
  13. Av Jan Guillou har jeg bare lest Arven etter Arn som jeg kjøpte etter å ha sett filmene. Det er noen år siden nå

    SvarSlett
  14. Tusen takk for at du valgte boktema favorittforfatter på G - jeg ble kjempeskuffet da du tok pause etter F ;) Jeg hadde nemlig gledet meg sånn til å skrive om min kjære, kjære Gunnar Staalesen :)

    Jan Guillou har jeg enda ikke lest, men jeg skjønner jo at det trenger jeg å gjøre noe med! Takk for flott innlegg!

    Ønsker deg en glad boktemadag!
    Klem Pia

    SvarSlett
  15. Jeg har lest noen bøker av Jan Guillou og synes de var veldig gode, har lyst til å se filmene med Arn :)

    SvarSlett