søndag 11. mars 2012

Smakebit på Søndag & Bokanmeldelse


I dag kommer smakebiten fra en bok jeg nettopp ble ferdig med å lese, så da tar jeg rett og slett bokanmeldelsen med i samme slengen :)

Journal 64

Forfatter: Jussi Adler-Olsen
Forlag: Aschehoug
Utgitt: 2012
Sjanger: Krim
Kilde: Anmeldereksemplar fra forlaget


Ny bok i den populære serien om Avdeling Q. Etterforsker Carl Mørck og hans hjelpere står overfor en komplisert 23 år gammel sak som skal vise seg å handle om overgrep på det aller groveste. Helt fram til 1950-tallet ble nemlig "upassende" kvinner deportert til den lille øya Sprogø, der misbruk, tvang og svik var hverdagskost. Dit kom også den unge Nete Hermansen, og derfra klarte hun å unnslippe - trodde hun. Men en dag innhenter fortiden henne. Hva skjedde med henne, og hvor ble det av menneskene omkring henne? Flere av dem er blitt sporløst borte. Da Carl Mørck endelig tror han vet hvordan tingene henger sammen, kommer en ny og svært kaldblodig morder på banen.




Nok en gang har min store forfatterhelt Jussi Adler-Olsen skrevet en brilliant krim med medlemmene i Avdeling Q som hovedpersoner. Mysteriet om Nete Hermansen er utrolig spennende, og etterforsker Carl Mørck klarer nok en gang å løse det hele med livet som innsats. Selvfølgelig med hjelp fra sine to assistenter - og merkelige figurer - Assad og Rose. 

Jeg vil absolutt påstå at dette er den beste boken forfatteren har skrevet, nest etter bok nummer èn; "Kvinnen i buret". Plotet er finurlig og beskrivelsene av karakteren Curt Wad vil ingen ende ta når det kommer til ondskap og groteske handlinger. Jeg er glad for at jeg denne gangen klarte å tøyle mitt narrative begjær (og ikke smuglese bak i boken), for slutten var mildt sagt overraskende - og genial!!

En annen ting jeg liker ved denne bokserien er etterforskningen av hva som skjedde da Carl Mørck og to av hans kollegaer ble overrasket av et bakholdsangrep som blir beskrevet i den første boken i serien. Denne etterforskningen går som en rød tråd i alle bøkene og er enda ikke oppklart. Dette gir meg et håp om mange flere bøker om Avdeling Q.


Anbefales på det sterkeste :)



9 kommentarer:

  1. Den boka hørtes spennende ut! Har ikke lest noe av forfatteren, så da har jeg visst noe å glede meg til høres det ut som :)Ha en fin søndag! Klem

    SvarSlett
  2. Tusen takk for flott innlegg og gleder meg mye til å lese bøkene hans:-)) ha en super søndag:-))

    SvarSlett
  3. Denne forfatteren høres spennende ut, må få lest bøkene hans en gang:) Ha en flott søndag:)

    SvarSlett
  4. Åh, spennende! Så at denne boka fikk heller lunkne anmeldelser i et par aviser, men da holder jeg meg heller til din omtale :-) Har jo likt de andre Adler-Olsenbøkene, og spesielt Flaskepost fra P...

    SvarSlett
  5. Jeg er fortsatt ikke ferdig med den, ikke tid til å sette meg ned å lese om dagen, men heldigvis snart påskeferie og jeg digger boken så langt :D

    SvarSlett
  6. Har bare sett din anmeldelse og gleder meg veldig:-)

    SvarSlett
  7. Jeg gleder meg til å lese denne, men jeg må først lese Flaskepost fra P.

    SvarSlett
  8. Krim er det sjeldent jeg leser, så det er greit med smakebiter som dette :)

    SvarSlett
  9. Dette har jeg gått glipp av pga. manglende nettilgang i store deler av mars. Herlig! Gleder meg bare enda mer nå, med unntak av til det groteske, det er jeg ikke så glad i.

    SvarSlett