mandag 5. mars 2012

Ukens boktips - "Alltid Amber" av Kathleen Winsor

Akkurat nå leser jeg

Forfatter: Kathleen Winsor
Forlag: Silke Forlag
Utgitt: 2012
Sjanger: Skjønnlitteratur
Kilde: Anmeldereksemplar fra forlaget

Bli med inn i Restaurasjonen i England! Møt hoffknekter, røvere, gatejenter og skuespillere. Ta del i dramatikken som rådet da pesten herjet og London nesten ble utslettet av en mektig ildebrann - fra fattigfolks dypeste nød til overklassens prakt og luksus og det overdådige livet ved hoffet. Kong Charles IIs dekadente London har sjelden vært bedre skildret. Amber St. Claire er en uforglemmelig heltinne og eventyrerske! Å være enslig kvinne i 1660-tallets London er ikke lett, men Amber gir seg ikke. Hon beseirer vanskeligheter og elendighet og skaper seg et liv i Englands mest skandaløse tidsepoke. Men hun kan ikke glemme ham som stjal hjertet hennes - mannen hun aldri kan få.

Nok en Silkeperle har funnet veien hit til meg og jeg går rett på sak: jeg elsket den! 650 sider ble slukt i en fei og jeg lot meg rive med i 1600-tallets intriger og dramaer. Hovedpersonen Amber er en heltinne med bein i nesen som virkelig vet hva hun vil og som ikke skyr noen midler for å nå sine mål i livet; å bli rik og gifte seg med sin store kjærlighet Bruce. Men vil han gifte seg med henne? 

Boken er velskrevet og spennende og det er umulig å forutse hva som venter bak neste sving. 

Ekstra spesielt er det at boken ble utgitt i 1944 og skapte skandale da den kom ut. Den solgte i 100 000 eksemplarer den første uken, og 14 amerikanske delstater forbød den. 




Jeg gir boken karakteren 5 og anbefaler den på det sterkeste!!



6 kommentarer:

  1. At boka anbefales av deg er jo et kvalitetsstempel! Har hele tiden så mange bøker jeg skulle fått lest, men tida strekker ikke alltid til. Akkurat nå leser jeg 3096 dager (historien til Natasha Kempusch). Den er veldig sterk, men leser for ikke å glemme og å kunne forstå bedre de grusomme årene hun levde seg gjennomo i fangenskapet. På nattbordet ligger bok 8 i serien Fjellroser. Godt med litt lettfordøyelig føde før søvnen tar en. :-)
    Håper du har fått en knallstart på uka og har det bare fint, min venn!

    SvarSlett
  2. Må få lest denne boken en gang, den høres jo så flott ut:)Må bare få tak i den først:)

    Ønsker deg en riktig fin dag!:)Klæm!

    SvarSlett
  3. Heisann!

    her i heimen er det mindre tid til å lese enn tidligere. Jeg er egentlig glad å sluke bøker ... akkurat nå har jeg startet på NU Jàvlar. Skal vel klare å komme meg gjennom den ganske raskt ..
    men aller først en treningsøkt.

    Stor Petrineklem

    SvarSlett
  4. Gleder meg - boken ligger her ulest!! :-)

    SvarSlett
  5. kunne ønske jeg kunne lese flere bøker. blir mye blogglesing ;)
    siste boka jeg leste var Lesesirkelen. likte den, men skulle helst lest den på engelsk da oversettelse var crappy.. next up blir kanskje ari behn? aldri lest noe av ham..

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er desverre noen bøker som blir helt "ødelagte" av dårlige oversettelser :( Ari Behn, ja! Har heller ikke lest noe av ham...kanskje kanskje :)

      Slett