mandag 5. september 2011

Ukens boktips - "Kvinnen i buret"

Kvinnen i buret

Den unge folketingspolitikeren Merete Lynggaard er forsvunnet. Politiet setter i gang en etterforskning - men uten resultat. Først da kriminalinspektøren Carl Mørck får ansvar for Avdeling Q, politiets nye avdeling for uløste saker av særlig grov karakter, skjer et gjennombrudd i etterforskningen. Dette er første bok om Avdeling Q.

De siste par årene har jeg lest veldig lite krim, og dette syns jeg at jeg må gjøre noe med. Valget falt på den danske forfatteren Jussi Adler Olsens første bok i serien om Avdeling Q fordi jeg har lest mange positive anmeldelser på ulike blogger.

Gjett om jeg er fornøyd med valget mitt. Dette er en ordentlig "page turner" og spenningen stiger for hvert kapittel. Selv om historien veksler mellom forskjellige årstall blir det ikke uoversiktlig, og tidslinjene møtes i et utrolig klimaks på slutten av boken.

Den kan ikke sammenliknes med Stieg Larssons bøker, men boken ga meg den samme intense lesegleden som da jeg leste Larssons trilogi. "Kvinnen i buret" ble med uansett hva jeg gjorde og hadde jeg kunnet tatt fri fra jobb for å lese hadde jeg garantert gjort det ;)

Toppkarakter og anbefales på det sterkeste!!!



5 kommentarer:

  1. Jepp, denne er bra. Og nummer to i rekken, "Fasandreperne" også. Men gled deg mest til bok nummer tre i serien, "Flaskepost fra P". Fantastisk!

    SvarSlett
  2. Åh, så bra!! Takk for tipset, denne skal jeg se etter, og anbefale til min mor og:0)
    Håper det ble en bra treningsøkt, og litt gangsperre er bare deilig...(men bare litt;0))

    SvarSlett
  3. Dansk krim har jeg ikke lest mye av. Dette frister!

    SvarSlett
  4. Ja, jeg digger denne krimserien!! Leser ikke mye krim men etter å ha lest Adler-Olsen frister det mer.

    SvarSlett
  5. Har lest Jussi Adler-Olsen i sommer. Den første boken fenget skikkelig! Plottet er godt, men viktigste grunnen er kanskje de kjappe replikkene. Underfundig dansk humor som slår an her :)

    SvarSlett