fredag 2. mai 2014

Tilbakeblikk - "1900 Morgenrød" av Gunnar Staalesen

Jeg har skrevet dagbok helt fra jeg var tretten år og frem til i dag, og innimellom er det gøy å ta et lite tilbakeblikk og kikke på det som har skjedd iløpet av alle disse årene. Jeg fyller førti til høsten, så det begynner jo faktisk å bli noen år. For noen dager siden fant jeg en liste over alle bøkene jeg leste fra januar 1998 til februar 2000, og det var utrolig moro å se hva jeg likte å lese. "Dette må jo være et supert tema til Bokbobla", tenkte jeg, så her er det første innlegget i TILBAKEBLIKK.


1900; morgenrød

Den første natten i det 20. århundre blir konsul Carl August Frimann brutalt slått ned og drept. Saken blir etterforsket og får sin tilsynelatende oppklaring. Men var det egentlig slik det skjedde? Med et fargerikt historisk bakteppe får leseren følge et knippe av personer og viktige hendelser i Gunnar Staalesens romantrilogi fra Bergen på 1900-tallet. Og bakom slynger hele tiden den uoppklarte mordgåten fra nyttårsnatten 1900 seg 


Den første boken jeg leste i 1998 var "1900 Morgenrød" av Gunnar Staalesen. Jeg tror jeg kjøpte den for et gavekort jeg fikk til jul og jeg klarte nesten ikke å legge den fra meg. Karakterene i boka var herlige og blandingen av fiksjon og virkelige hendelser var utrolig spennende. Helst ville jeg ha den neste boken i trilogien med en gang, men måtte smøre meg med tålmodighet. 

Har du lest denne boken? Hva syns du i så fall? 


God helg og klem fra

3 kommentarer:

  1. Gunnar Staalesen sin Bergenstrilogi - 1900.Morgenrød, 1950.High Noon og 1999.Aftensang er så bra! Eg likte også spesielt blandingen av fiksjon og fakta - og at han flettar privatdetektiven Varg Veum inn i handlinga.

    SvarSlett
  2. Ja jeg har lest både denne og de andre i triologien,og syns det var super bøker,i likhet med de andre fra Gunnar S. Er en stor fan både av han og Varg Veum. Klem

    SvarSlett
  3. Ja, jeg har lest denne og resten av trilogien. Det begynner å bli en stund siden, og den var en del av mitt prosjekt å få lettet på Staalesensperren jeg fikk da jeg gikk på ungdomsskolen. Jeg likte den første boken best av de tre i trilogien.

    SvarSlett