fredag 16. mai 2014

Bøker lest i 2014 #19 "Sirkelens ende" av Tom Egeland

Sirkelens ende; en Bjørn Beltø-thriller

Et norsk middelalderkloster skjuler en arkeologisk sensasjon.Et relikiveskrin av gull. Et 2000 år gammelt manuskript. Myter og mystikk. Teologi og historie. Løgner og villspor. Svik og utroskap. Et drap - eller en ulykke?Sirkelens ende er en annerledes thriller. En historisk-intellektuel spenningsroman som fører arkeologen Bjørn Beltø fra det tusen år gamle Værne kloster til en vitenskapelig etterretningsorganisasjon i London. Til et forskningsinstitutt i London der de gransker bibelske myter og dogmer. Til en korsfarerborg i en fransk landsby som skjuler kristenhetens dypeste hemmelighet.Sirkelens ende er Bjørn Beltøs beretning om en fjern og en nær fortid. Om tilblivelse av bibelske manuskripter. Og om farens mystiske dødsfall for tyve år siden.


Heldigvis varte ikke bokhangoveren min lenge, etter den forrige boken jeg leste. I hylla mi fant jeg nemlig "Sirkelens ende" av Tom Egeland som har stått på vent i evigheter. Jeg må innrømme at jeg har tatt den frem mange ganger, og så satt den tilbake fordi jeg ikke trodde den var noe for meg. Men tro kan man gjøre i kirken, jeg måtte jo gjøre et forsøk. 

Og dett var dett, gitt. Jeg har nesten ikke lagt boken fra meg, siden jeg startet å lese den tidligere i uken. For en historie! For en herlig hovedperson Bjørn Beltø er! Og for en fantastisk forfatter vi har i Tom Egeland. Jeg hadde ikke trodd at jeg kunne bli så oppslukt av historie og finurlige teorier. Og enda er det mange flere bøker om Bjørn Beltø som bare venter på å bli lest. Jeg gleder meg :)


5 kommentarer:

  1. Jeg liker Egelands bøker veldig godt, og gleder meg nå til å lese den siste som kom ut. Ha en fin før- 17.maidag!

    SvarSlett
  2. Bokhangover må være den verste typen hangover :) Så heldig du var som fant en så bra bok i hyllen din. Jeg leitet etter mitt eksemplar for jeg ville låne det vekk, men fant det ikke. Jeg hadde stor glede av Den 13 disippel uten å huske så veldig mye fra de andre bøkene. Den skal være en oppfølger til Sirkelens ende, så nå kan du kjøre på med det nyeste nye, hvis du vil :) Ønsker deg en fortreffelig 17-mai!

    SvarSlett
  3. Jeg likte også Sirkelens ende veldig godt, så også Paktens ark og Lucifers testamente. Jeg er snart ferdig med Den 13.disippel, som også er veldig god, en mer reflekterende roman/thriller. Egeland opdaget jeg først med de gamle bøkene som Åndebrettet, Ragnarok m.m, og d evar også kjempespennende..:) Du har virkleig noe å glede deg til:)

    SvarSlett
  4. Har ikke lest den men leser nå Den 13 disippel av ham. Så jeg leser den nyeste i Beltø serien og selv om jeg ikke har lest noen bøker tidligere med Beltø i, syns jeg ikke det er noen problem likevel. Noen foretrekker å lese disse bøkene i kronologisk rekkefølge og selv om jeg begynte på den nyeste så føler jeg ikke at jeg ikke henger med på livet til Beltø. Så det går bra:)

    Ha en fin 17 mai i morgen. Selv skal jeg ikke feire:)

    SvarSlett
  5. Sirkelens ende er min favoritt bok av Egeland (og jeg har lest alle).
    Bjarne Beltø er så virkelig framstilt og umulig å ikke like

    SvarSlett