mandag 12. mai 2014

Bøker lest i 2014 #18 "Kunsten å høre hjerteslag" av Jan-Philipp Sendker

Kunsten å høre hjerteslag

Tin Win er en vellykket advokat i New York, og når han en dag bare forsvinner uten å etterlate seg spor, sitter familien igjen med en rekke ubesvarte spørsmål. De finner ham ikke, men fire år senere dukker det opp et kjærlighetsbrev Tin Win en gang skrev til en burmesisk kvinne, men som han aldri sendte.
Datteren Julia bestemmer seg for å løse mysteriet og reiser til farens hjemland Burma for å lete etter Mi Mi, kvinnen Tin Win skrev til. Hun kommer til landsbyen Kalaw, der hun treffer en mann som hevder at han kjenner faren hennes, og som på forunderlig vis også synes å ha kjennskap til Julia selv.
Julia er først skeptisk til mannen, men nysgjerrigheten gjør at hun hver dag går for å møte ham på tehuset for å høre ham fortelle det som blir den utrolige historien om hennes far og den unge kvinnen Mi Mi. Julia forstår etter hvert at de helt spesielle hendelsene i farens fortid er del av en større fortelling som viser at kjærligheten til slutt overvinner alt.

Denne boken har vi nettopp lest i lesesirkelen jeg er med i, og den høstet stor begeistring hos oss alle sammen. Den er nydelig skrevet og med en historie ingen kan unngå å bli berørt av. Personlig syns jeg at den var litt tung å komme inn i, men da det først løsnet klarte jeg nesten ikke å legge boken fra meg. Forfatteren har en egen evne til å få oss til å kjenne smerten både til hovedpersonen Julia, og faren hennes, Tin Win, som på mystisk vis forsvinner nesten sporløst. Slutten på boken er nydelig, og jeg er fryktelig glad for at oppfølgeren, "Kunsten å være den man er", står på vent i bokhylla :)



4 kommentarer:

  1. Kommer nok til å lese denne med tiden. Tror faktisk jeg har bestilt den fra biblioteket. Holder på å ajourføre meg på blogglesing i dag, har hatt mer eller mindre pause, da jeg har reist mye. (Hjelper en datter med flytting, og har hatt fem dager i Barcelona.)

    SvarSlett
  2. Jeg likte denne også veldig godt. Oppfølgeren, er det en fortsettelse eller er det bare forfatterens neste bok?

    SvarSlett
  3. Jeg likte denne veldig godt :)

    SvarSlett