fredag 23. mai 2014

Bokbloggsjerka 23-26 mai

jerka11

Har du läst en bok som slutade på ett sådant sätt att du blev rejält besviken?

Dette er Annikas spørsmål i hennes bokbloggsjerka denne helgen. Jeg måtte tenke meg litt om, men så kom jeg på en bok med en slutt som gjorde at jeg bare ble SÅ skuffet/besviken. Jeg hadde ventet i evigheter på Camilla Läckbergs bok "Fyrvaktaren", og siden jeg ikke klarte å vente på den norske oversettelsen bestilte jeg den på svensk med en gang den kom ut. 
Dessverre fikk jeg en rar følelse etter hvert som jeg leste, og da slutten kom ble jeg utrolig skuffet. Det ble rett og slett for grotesk og usannsynlig for min smak.

Fyrvaktaren

Det är en ljus försommarnatt. En kvinna kastar sig in i sin bil, händerna på ratten är blodiga. Med sin lille son i baksätet flyr hon mot den enda trygga plats hon vet: ön Gråskär utanför Fjällbacka.
Ett par dygn senare mördas en man i sin lägenhet. Han var kommunens nyanställde ekonomichef, som efter många år återvänt till sin barndoms Fjällbacka. En skötsam och omtyckt person. Men när polisen i Tanumshede börjar kartlägga hans liv kommer de en rad hemligheter på spåren.
Det visar sig att mannen besökte Gråskär innan han dog. I folkmun kallas ön Gastholmen och har alltid omgärdats av mörka rykten. Det sägs att de döda aldrig lämnar den, och att de har något att berätta för de levande.

Bli med på Bokbloggsjerkaen du også, du finner den her.


God helg og klem fra

8 kommentarer:

  1. Jeg kommer ikke på en eneste slutt som skuffet meg på denne måten. Husker jeg leste fyrvokteren, men ikke at slutten var for grotesk ( det er nok min smak som er litt sær) Ønsker deg en super helg, jeg er tatt ut i streik for første gang i mitt liv og skal på fagforeningsmøte i ettermiddag :)

    SvarSlett
  2. Ja, just det, den kommer jag ihåg, men jag minns inte om det bara var slutet eller hela boken :)

    SvarSlett
  3. Skoj att du också är med!
    Jag har läst alla Läckbergs, och det finns nog en och annan där som jag inte var nöjd med...

    SvarSlett
  4. En del av Läckbergs böcker har ett litet platt slut. Men annars gillar jag serien.
    Mia

    SvarSlett
  5. Har slutat läsa Läckberg, hon fick några försök, men jag hade alltid svårt för att komma ihåg om jag läst boken eller inte vilket kändes som ett mindre bra betyg så till slut lade jag bara ner henne.

    SvarSlett
  6. Jag är besviken på hela Läckberg, hon skriver massproducerat slarvigt trams tycker jag

    SvarSlett
  7. Jag vet att jag har läst denna men är nu lite osäker på om jag tänker på rätt bok. Har inget särskilt minne av den åt något håll, så jag antar att jag varken blev jättebesviken eller särskilt imponerad!

    Många tycker väldigt illa om Läckberg - det gör visserligen inte jag, men jag kan förstå hur de som ogillar hennes böcker resonerar.

    SvarSlett
  8. Jag har läst den, men kommer som vanligt inte ihåg något av den... Är normalt inte så imponerad av Läckberg så jag hade nog inte så höga förväntningar. Bra tidsfördriv, bara.

    SvarSlett