lørdag 24. mai 2014

Bøker lest i 2014 #21 "Mormor hilser og sier unnskyld" av Fredrik Backman

Mormor hilser og sier unnskyld


HVILKEN BOK? "Mormor hilser og sier unnskyld"

HVOR HAR JEG FÅTT DEN? Fra bokklubben

HVA HANDLER DEN OM? Elsa er snart åtte år og veldig veslevoksen. Mormor er Elsas beste venn. Og faktisk også hennes eneste venn. Mormor jobbet tidligere som kirurg, men nå kjører hun bil uten førerkort og står naken på balkongen og skyter på folk med paintballgevær. Folk sier at hun er gal. Men mormor har et hemmelig språk og et eget kongerike, Miamas, der alt er annerledes. Det er dit mormor tar med Elsa når Elsas foreldre blir skilt og når Elsa blir mobbet på skolen fordi hun er annerledes enn de andre. Miamas er deres fristed, helt til mormor en dag blir syk og får vite at hun skal dø.
Før hun dør, gir mormor Elsa en bunke med brev, der hun ber naboene sine om unnskyldning. Brevene fører Elsa til en leiegård bebodd av militante borettslagsmedlemmer, fanatiske kaffedrikkere, kamphunder, monstre, fylliker og helt vanlige sladrekjerringer. Men brevene blir samtidig opptakten til en historie der et barn forsøker å lære seg å akseptere at alle man er glad i en dag skal dø, og der hun gradvis får vite sannheten om både kongeriket Miamas og om mormor.

HVA SYNS JEG? Jeg elsket forfatterens forrige bok, "En mann ved navn Ove", og var veldig spent på om denne boken kunne leve opp til forventningene mine. Og det gjorde den til gangs. Fra første side var jeg henført, og jeg lo og gråt om hverandre. Noen ganger samtidig når jeg tenker meg om. Elsa er et herlig og annerledes barn, og man blir glad i både henne og alle hun omgir seg med. Boken har en historie i historien og jeg syns vi alle burde ta oss en tur til Landet-Nesten-Våken. Der har vi mye å lære. "Mormor hilser og sier unnskyld" kommer til å bo i hjertet mitt i tusen evigheters evighet! 


4 kommentarer:

  1. Flott presentasjon! Håper den får riktig mange til å legge årets ferie til Miamas ;o)
    God bok!!

    SvarSlett
  2. Denne har jeg faktisk stående på svensk. Jeg hadde tenkt å lese den i juleferien, men jeg hadde laget meg en altfor stor haug og rakk bare halvparten. Så da står den der :-) Jeg håper å lage meg en mer fornuftig sommerleseplan så kanskje den kan komme med der istedenfor :-) Ha en fin dag, Anette!

    SvarSlett
  3. Jeg må smile litt av meg selv, som leverte boken tilbake på side 100. Ikke alltid vi er enig altså, og det er jo ok det òg. Ha en nydelig helg Anette!

    SvarSlett
  4. Åh,denne har jeg så lyst til å lese, jeg likte den første boken veldig godt og jeg er nesten helt sikker på at den vil falle i smak også. Takk for omtale:-) Ha en fin dag,Anette:-)

    SvarSlett