onsdag 20. juli 2011

Boktips: "Glemte Minner" av Rannveig Marit Mindresunde


En kald søndagskveld i januar 1905 springer en ung kvinne på lette bein over broen på Vassenden og videre opp mot Sæten. Hun stopper ikke ved broen som så mange kvelder tidligere. - Noen få minutter senere er broen borte og hennes barndoms dal forandret for alltid. Bygder er utslettet, og 61 mennesker har sluttet å puste. Borte, som en stille fugl over ravnsvart vann. 31 år senere, i 1936, går en pike over vrakrestene av det som for noen få timer siden var varme stuer fulle av stille kjærlighet og gode stunder. Det er ingenting igjen. Livet blir aldri det samme for Rakel, den unge kvinnen som fylte 22 år den dagen da ravnen på ny lot vingespissene berøre vannet. I 2009 finner en ny pike minner og spor fra livet i dalen, og biter fra hennes egen fortid faller sakte, men sikkert på plass. Hun vet ennå ikke at den største sorgen fremdeles venter på henne, en sorg som forandret en hel generasjon, og som tar henne med på en mørk reise tilbake i tid. Tilbake til en fortid som krysser grenser, selv etter døden. - Denne piken er bokens forfatter ... "Glemte minner" er en sann fortelling om stille kjærlighet, dyp sorg og evig tilhørighet. En bok om det å ikke få leve, men allikevel sette varige spor...

Jeg har en tid fulgt med på Rannveigs blogg, Glemte Minner, og hennes prosess med å skrive sin debutbok. Gleden var derfor stor da jeg mottok boken hennes i posten og kunne sette meg ned for å lese det ferdige resultatet!

Boken er nå lukket og det siste kapittelet er lest. Og jeg skulle ønske det var mange flere! Jeg er oppriktig imponert over forfatterens måte å skildre hverdagslivet for over femti år siden, til tider også lengre tilbake. Jeg føler både gledene og sorgen til karakterene som jeg etter en kort stund kom svært tett innpå. Omgivelser og natur er nydelig beskrevet og så levende at jeg tror de fleste som leste innlegget mitt på søndag kunne kjenne smaken av rømmegrøt på tungen.

Forfatteren gir oss også en hudløs og ærlig berettelse om sitt eget liv, og etter hvert ser vi at mange menneskeskjebner er flettet sammen til en selv om de levde til forskjellige tider.

Jeg håper det kommer mange flere bøker etter dette!!




5 kommentarer:

  1. Denne MÅ jeg bare lese, forstår jeg! ;-)

    SvarSlett
  2. Denne har jeg lagt i boklisten min:-))Beathe fra justinpain på blogg.no

    SvarSlett
  3. Den skal jeg lese!!
    Har forresten omsider begynt på "Hundraåringen" og jeg humrer og leser, og Mannen lurer på hva det er som er så morsomt. Blir et innlegg så snart jeg er ferdig.

    SvarSlett
  4. Bra anmeldelse, Anette! Jeg har også, periodevis iallefall, fulgt bloggen hennes. :-)
    Boka skal jeg skaffe meg! Klem :-)

    SvarSlett
  5. Jeg skjønner at dette er en bok jeg må få lest i løpet av sensommeren/høsten. :)

    SvarSlett