søndag 19. august 2012

Smakebit på søndag :)


Jeg leser fortsatt "Den andalusiske vännen" og presenterer derfor en smakebit fra boken "Den virkelig skyldige" av Elizabeth George. Hun var en av favorittforfatterne mine da jeg "oppdaget" krim, og jeg slukte bøkene hennes i rekordfart. Nå er det mange år siden jeg har lest noe av henne, kanskje på tide å finne henne frem igjen?

Den virkelig skyldige

To unge mennesker uten tilsynelatende forbindelse blir funnet drept, og etterforskningen blir et møysommelig pulsespill for den velkjente kriminalkonstabelen Barbara Havers. Barbara Havers har vært suspendert i noen uker etter at hun trosset ordre fra overordnede for å redde livet til lille Haddyah. Når to unge mennesker bli funnet drept på Calder Moore i Derbyshire blir hennes gamle partner, Thomas Lynley, satt til å lede etterforskningen. De døde er Nicola Maiden, datter av en tidligere politispaner i Scotland Yard, og Terry Cole, en ung og fattig halvkunstner fra London. Tilsynelatende har disse to ingenting med hverandre å gjøre. Etter hvert blir det avslørt at Nicola Maiden har levd et farlig dobbeltliv. Barbara blir tildelt en lite spennende oppgave, men setter samtidig i gang med etterforskning på egen hånd. Politiet føres inn i et meget spesielt prostitusjonsmiljø i London. Til slutt føyes bitene sammen og ikke overraskende får Barbara mye av æren for det.

"Julian Britton var en mann som visste at han ikke hadde drevet det til noe særlig hittil i livet. Han oppdrettet hundene sine, han styrte den falleferdige ruinen som utgjorde familiegodset og forsøkte daglig å moralpreke faren vekk fra flasken. Mer var det ikke. Det eneste han var flink til, var å helle gin i vasken, og nå, syvogtyve år gammel føle ha seg som en total fiasko. Men i kveld kunne han ikke tillate seg å tenke slik. I kveld visste han at han måtte vinne."


14 kommentarer:

  1. Tusen takk for smmakebiten:-) Har ikke hørt om denne boken før men virker som noe jeg kan like å lese. Noterer meg den og ønsker deg en fin Søndag, Anette:)

    SvarSlett
  2. Har ikke lest noe av denne forfatteren, så her måtte jeg jo notere ned. Spesielt siden du likte henne så godt:) Kos deg på denne søndagen og takk for smakebiten:)

    SvarSlett
  3. Takk for bra smakebit! Av Elizabeth George har jeg lest "Sannheten om Sonia", den var veldig god :)
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  4. Har ei boka ståande i bokahylla (fedrenes synder?) av Elizabeth George og gler meg til å ta til på boka. Takk for ein fin smakebit. =)

    SvarSlett
  5. En fin smakebit. Boken hørtes så spennende ut at den må jeg notere meg. Jeg har ikke lest noe av denne forfatteren før.
    Ha en riktig fin dag!

    SvarSlett
  6. Jag gillar Elizabeth George, men jag ligger lite efter i läsandet. Jag tyckte egentligen hennes tidigaste böcker var bäst. Den här var bra, har jag för mig. :)

    SvarSlett
  7. Tack för smakbiten! George tillhör mina favoritförfattare, har alla hennes böcker (på engelska);-)

    SvarSlett
  8. Titeln väckte något i minnet och jovisst, den hade jag läst. Själv är jag inte riktigt glad i George längre, men hon finns alltid i bakhuvudet.

    SvarSlett
  9. Takk for smakebiten! Jeg tror ikke jeg har hørt om denne forfatteren en gang... Ha en fin dag videre! :)

    SvarSlett
  10. takk for fin smakebit & boktips :)
    ha en flotters søndag

    SvarSlett
  11. Elisabeth George skriver fabelaktig krim! Sluker bøkene hennes :-)

    Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  12. Takk for smakebiten! Elizabeth George er ALDRI feil ;-)

    SvarSlett

  13. Jeg håper helgen din har vært fin, vi har kosa oss stort i det deilige været.

    Nå er det sofa og kos!
    klem

    SvarSlett
  14. Jag kan ha läst den här, men är lite osäker på det. Jag brukar tycka om Elizabeth George. Tack för smakbiten! :)

    SvarSlett