onsdag 8. august 2012

Den Store Lesehesten - en superkul app!


Det er jammen ikke lett når man så gjerne vil, men ikke får det til. Når bokstavene ikke spiller på lag, men danser rundt og man bare blir ufattelig sliten av å lese. Når man strever og strever og ikke husker den minste lille ting av det man har lest.

Slik er det blant annet for min Ingrid, ti år onsdag om en uke :) Hun har dysleksi og syns bøker og lesing er veldig vanskelig. Hun blir fort sliten når hun leser og syns også at lydbøker og å bli lest for ikke er det spor bedre fordi hun fort mister tråden og glemmer det hun hører. 

Men nå har vi funnet en superkul app til iPad'en som heter Lesehesten. Den lille lesehesten er for de minste barna og den store lesehesten passer for de som går fra 3-5 klasse. Selve app'en er gratis, men bøkene på den store lesehesten koster 49,- pr stk. 


Vi har lest "Kyss meg på tirsdag" av Unni Lindell og denne måten å lese på var helt perfekt for Ingrid. Samtidig som vi hører fortellerstemmen, leser Ingrid og får med seg alt. Jeg leser også og hvis Ingrid mister tråden kan jeg vise henne hvor vi er. Vi kan stoppe underveis og bla tilbake hvis vi ønsker det. Boken hadde fine bilder og historien var perfekt; Ella elsker den nye gutten i klassen, Bo. Han har sagt at han skal kysse tre jenter i klassen på tirsdag og Ella er en av dem som blir valgt. Spennende og skummelt, alt på en gang :)


Denne app'en vil jeg anbefale til alle små og litt større lesehester, og Ingrid kommer nok tilbake her på bloggen for å bokomtale bøkene hun har lest. Nest bok ut blir "Elsker deg av hele mitt jærte!", også denne av Unni Lindell.




12 kommentarer:

  1. For en flott app! Bra at det er kommet en som er med å gjøre litteratur mer tilgjengelig for alle. Ser fram til omtalene til Ingrid. :)

    SvarSlett
  2. Takk for tipset kjære venn , og takk for morgentrimmen :-) <3

    Klæm fra Rita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk og i like måte min hjertevenn <3

      Slett
  3. Det var et bra tips! Jeg har tantebarn med dysleksi og skal anbefale appen videre!

    SvarSlett
  4. så flott med en slik app :D

    SvarSlett
  5. Veldig godt tips som jeg gjerne anbefaler videre:-) Ser også frem til omtalene hennes. Ha en fin dag Anette:-)

    klem

    SvarSlett
  6. Takk for tipset :)

    I dag skinner solen på Nesåsen, deilig!
    Håper sola skinner hos deg også :)
    klem

    SvarSlett
  7. Så flott at det fins ein slik app!

    SvarSlett
  8. Sier som Elida: Supert at de lager slike apps og at du skriver om dem :)

    SvarSlett
  9. Riktig god morgen og takk for godt tips! Det er mange innganger til litteraturen - det gjelder å oppdage dem, skape dem og formidle dem!

    Virker ikke en måte - prøv noe annet!

    Ha en super torsdag!

    SvarSlett
  10. Så bra. Har vurdert å laste ned denne jeg også. Men tror jeg venter til vi får iPad!

    SvarSlett
  11. Så herlig med en sånn app, den skal jeg huske så jeg kan anbefale den videre :) Tusen takk for tipset Anette:)

    SvarSlett