lørdag 11. august 2012

Boken jeg aldri fullførte - "Sammen skal vi holde himmelen" av Ellen Fjestad


Sammen skal vi holde himmelen

Kan hjerter slå seg vrange? Kan man elske et annet menneske så høyt at man mister seg selv? En pistol mot tinningen, rosa sommerfugler spruter ut, men ingen spør hvorfor Luka går med akkurat den t-skjorta. Ikke før det skjer en motorsykkelulykke. Det brutale møtet mellom Luka, den sortkledde kunststudenten som er oppvokst med lukta av kumøkk og en mor som bryr seg minimalt, og Gard, trommisen med de gnistrende blå øynene og et krøllete brev fra en død far på innerlomma, blir begynnelsen på en hjerterå og uendelig vakker kjærlighetshistorie.


Jeg fikk for en tid tilbake tilsendt denne boken fra Schibsted forlag, og i forrige uke sto den fremst i lesekøen. Dessverre skjønte jeg fort at det overhodet ikke var noen kjemi mellom oss. Historien fenget meg ikke og når det konsekvent blir skrevet han istedet for ham kjente jeg tendenser til å bli småirritert. 

Til slutt ble bestemmelsen tatt; jeg valgte rett og slett å sette boka tilbake i hylla igjen. Kjempesynd fordi jeg virkelig hadde gledet meg til å lese den. 

Selv om jeg ikke fikk det helt til med boken i dette tilfellet, er det andre som har likt den veldig godt. Ta turen innom disse bloggene, kanskje boken er noe for deg?

8 kommentarer:

  1. Det er dessverre sånn.. Noen bøker klaffer ikke..

    SV: Ja kjempe herlig serie :) Så supert tips fra deg, Anette :) Tusen takk <3

    SvarSlett
  2. uff så kjedelig da. utifra beskrivelsen virker det på meg som en interessant bok, så skal kikke litt på den ;)

    SvarSlett
  3. Slikt skjer i blandt. Det er synd når det skjer, men det er bedre å sette fra seg boka enn å presse seg gjennom. Håper den neste boka faller mer i smak og du koser deg med den. :)

    SvarSlett
  4. Tror det er lov til å konsekvent skrive han, og ikke ham :) Jeg gjør det, men mest fordi jeg er så usikker på hvor ham skal inn :P

    Ellers er det litt kjedlig at du ikke likte boken, bok-skuffelser er på en måte litt verre enn film-skuffelser mener nå jeg :) God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nok helt sikkert lov til å konsekvent bruke "han", det er antagelig jeg som er litt sær på dette området. Jeg har faktisk spurt en norsklærer om temaet og fikk en grei forklaring; bruk "ham" der du ellers ville brukt "henne" . Nei, bokskuffelser er ikke gøy, men jeg har ikke gitt helt opp. Kanskje tar jeg frem boken ved en senere anledning :)

      Slett
    2. Høres fornuftig ut. Selv tenker jeg bare "ham" som i skinke på engelsk. Miljøskada av for mye internett? :P

      Slett
  5. Hmmm,kanskje jeg må få lest denne etterhvert, har hatt denne liggende lenge jeg også. Nei, det er ikke kjekt når en bok ikke faller i smak.

    SvarSlett
  6. Sånn kan det også gå, og jeg støtter deg definitivt i bruken av han! Finn deg en annen god bok, du :)

    Ellers har jeg nevnt deg i bloggen min i dag :) Tusen takk for veldig godt boktips :))) (selv om det ble litt forfatterbom ;))

    Ønsker deg en glad dag!!!
    Klem fra Pia

    SvarSlett