torsdag 16. august 2012

Boktema - 3 bøker jeg aldri kommer til å lese


Enkelte bøker vet man bare at man aldri kommer til å lese, og dette er grunnlaget for boktemaet i dag. Jeg vil gjerne at du skal fortelle meg om tre bøker du vet aldri kommer til å bli lest. Står de kanskje i bokhyllen din, håper du at du aldri får dem i gave eller vet du med deg selv at disse bøkene kommer du faktisk aldri til å bruke penger på. Skriv et innlegg på bloggen din om dette temaet, link hit til meg (obs obs, veldig viktig) og bruk gjerne logoen ovenfor. 

Jeg har et ordentlig "harehjerte" og er ikke glad i bøker som har overnaturlige temaer. Jeg er heller ikke spesielt glad i groteske beskrivelser av drap og mishandling og styrer derfor unna slike bøker, selv om jeg egentlig har lyst til å prøve meg på dem. Her kommer mine tre bøker jeg bare vet at jeg aldri kommer til å lese. Og når jeg tenker meg om er alle disse tre blant husbondens favoritter...hmmm... ;)

Jeg vet hvem du er

Tre unge mennesker pusser opp et hus i det gamle fiskeværet Hesteyri i Jökulsfjörður på nordvestkysten av Island. Vinteren er i anmarsj og de begynner å ane at de ikke er alene i det forlatte været. Samtidig blir en ung lege Ísafjörður dratt inn i etterforskningen av et selvmord. Avdøde er en eldre kvinne som ser ut til å ha vært besatt av legens sønn, som ble borte tre år tidligere - og fremdeles er forsvunnet.


Sirenenes sang

Fire menn blir funnet drept og lemlestet i Bradfield. Etterforskeren Carol Jordan og kriminologen Tony Hill må legge til side alle personlige følelser og forene krefter for å stanse mordene. Hun jakter etter tradisjonelle spor, han lager en psykologisk profil av morderen. Tony må føle og gjette seg fram, og dersom han tar feil på ett eneste grunnleggende punkt, kan det få dødelige konsekvenser. Dette er den første romanen om Tony Hill og Carol Jordan.


American psycho

Patrick Bateman er en på alle måter vellykket 26-åring fra New York. Men han er også drapsmann. En psykopatisk massemorder som mishandler og dreper med kaldt blod, på samme pedantiske måte som han utfører morgentoalettet. Romanen er et oppgjør med en livsstil og et samfunn på vei mot undergangen.



Dette må du gjøre for å være med på boktemaet i dag:

*Lag et innlegg på bloggen din om dagens tema
*Link hit til denne siden i innlegget ditt
*Sett deg på linklisten her hos meg - jeg bruker Mister Linky
*Husk at Mr Linky vil ha URL'en til innlegget, ikke bare bloggen din!

Klem fra







12 kommentarer:

  1. Oi, denne var vanskelig. Jeg liker i grunn ikke å si aldri og er ganske altetende når det kommer til bøker. Jeg har lest Sirenenes sang og likte den. Heldigvis er de mest groteske beskrivelsene i kursiv så det er mulig å ikke lese dem eller ihvertfall skumme gjennom:-)

    SvarSlett
  2. Dette var vanskelig. Jeg er som Silje, har vanskelig for å utelukke noen i det hele tatt. Men jeg har plukket ut de tre det føles minst sannsynlig at jeg leser med det første.

    SvarSlett
  3. Helt klart, Silje og Julie - man skal aldri si aldri :)

    SvarSlett
  4. American Psycho er faktisk en av mine favoritter! Vanligvis liker jeg ikke å si at jeg aldri kommer til å lese en bok, fordi jeg ofte liker å lese bøker for å kunne ha en mening om de (selv om de ofte ikke er min type bøker). Men jeg tror jeg allikevel kan si at jeg aldri kommer til å lese Fifty Shades of Grey, noe flere bøker av Dan Brown (leste Da Vinci koden, og det holder for min del) eller så mye nyere krim (som må være den sjangeren jeg liker minst) :)

    Jeg liker veldig godt bloggen din foresten :) Jeg håper det er greit at jeg bare kommenterer denne gangen, og ikke lager noe innlegg på bloggen min (den står nemlig litt på vent).

    SvarSlett
  5. Dette var kanskje det vanskeligste boktema noen gang, Anette, men jeg har nå klart å fullføre.

    American Psycho er av typen bok som jeg umiddelbart tenker, neeeei, vil ikke om, men på en annen side er jeg nysgjerrig på den.

    SvarSlett
  6. Den øverste har jeg fordi jeg glemte å avbestille den i bokklubben... Skal lese den en gang i framtiden siden den nå er plassert i bokhylla. De to nederste av de du har her, har jeg ingen planer om å lese jeg heller.
    Ha en fin lesedag videre! :-)

    SvarSlett
  7. Morsomt tema Anette, måtte virkelig i tenkeboksen:) American Psycho er en av mine favorittbøker, elsker visst groteske og grusomme scener, hehe. leser slike bøker ikke så ofte da:)Men skjønner noen vil ligge langt unna slike bøker også:) Den øverste boken har jeg på leselisten og den i midten måtte jeg jo notere ned, så takk for tips:)Ha en flott dag Anette!:)

    SvarSlett
  8. Trodde jeg hadde kommentert her tidligere men det hadde jeg ikke,glemsk til tusen her i dag. Har vel ingen av disse på leselisten min, men den øverste ble jeg nysgjerrig på. Artig tema i dag Anette, men vanskelig:-)

    SvarSlett
  9. Dette var et morsomt tema! Jeg er helt enig med deg når det gjelder American Psycho, den ble for sterk kost for meg også. Val McDermid derimot, hun er god (men rå).

    SvarSlett
  10. Dette var et vanskelig tema. Må tenke litt på denne

    SvarSlett
  11. Jeg er veldig glad i Val McDermid, men så har jeg også sansen for litt grotesk og mørk krim.

    SvarSlett
  12. Gøy boktema! American Psycho prøvde jeg å lese, men måtte bare slutte fordi jeg har blodfobi og det dermed var fare for at jeg kunne besvime på busstoppet/skolen/bussen/biblioteket/i sofaen hjemme/alle andre steder man leser, hvis jeg fortsatte å lese i boka. Har imidlertid lyst til å lese noe annet av Bret Easton Ellis, for det fikk jeg lest av American psycho før det gikk utover helsa, gjorde så stort inntrykk at jeg stadig vekk får bilder i hodet.

    Jeg kommer ikke til å ville lese:
    - Tomas Espedals 'Imot kunsten' og 'Imot naturen'
    - Noen bok av Anne B. Ragde (har faktisk lest én, men ingen flere)

    SvarSlett