fredag 24. august 2012

"Den andalusiske vännen" av Alexander Söderberg


Forfatter: Alexander Söderberg
Forlag: Norstedts
Utgitt: 2012
Antall sider: 500
Kilde: Bestilt hos AdLibris

Sophie Brinkmann - sjuksköterska, änka och ensamstående mor - möter Hector Guzman på avdelningen där hon arbetar. Han ligger inne med en benskada efter att ha blivit påkörd vid ett övergångställe i city. Sophie och Hector finner varandra där och då - och mot sin vilja dras hon till honom på ett vis som hon inte kan värja sig emot.
Men Guzman är något annat än han utger sig att vara, och genom bekantskapen med honom hamnar Sophie mot sin vilja mitt emellan två brottsorganisationer och en grupp utredande poliser. Det som börjat försiktigt eskalerar utom kontroll, och Sophie Brinkmann blir en bricka i ett spel som tar henne bort från allt hon tidigare värdesatt, hållit för sant och trott på. 
Mitt i detta dyker en person från hennes förflutna plötsligt upp och hon måste med alla medel skydda sig själv och sin son inför det oundvikliga - att välja sida. 


Denne boken ble jeg obs på da jeg leste Bokelskerinnens spalte, Fremtidige Favoritter, for noen uker siden. Det gikk ikke mange dagene før jeg hadde den i postkassen, og jeg var fryktelig spent da jeg begynte å lese. 

I begynnelsen av boken blir vi presentert for en mengde personer som alle har en sammenheng til hverandre, litt for mange personer etter min smak. Navnene var ganske like og det gikk kort og godt litt i surr for meg. Men jeg var helt bestemt på at jeg skulle lese boken uansett, så en post-it lapp med navn og forklaringer ble løsningen, og etter en liten stund satt det som spikret. 

Boken er lettlest og spennende, til tider innmari spennende, og plotet er snedig. Jeg liker godt at forfatteren "leker" litt med oss lesere, det er ikke lett å bestemme seg for hvem som er the good guys, og slutten likte jeg også. Med små ting hengende i luften som gjør at jeg håper på flere bøker om Sophie Brinkmann. 

Selv om Alexander Sörberg har litt igjen før han når opp til Stieg Larsson og Jussi Adler Olsen, er det ingen tvil om at jeg kommer til å lese flere bøker av denne forfatteren!!











3 kommentarer:

  1. Fin anmeldelse Anette:-) Denne boken må jeg se litt nærmere på. Så må jeg jo få si at det var et flott intervju av deg i KK i dag,måtte jo få dette med meg! Ha en fin Fredag Anette:-)

    Klem Beathe

    SvarSlett
  2. Takk for tips om ny bok! Leverte liste med ønske om 12 bøker på biblioteket denne uka, så nå er det bare å fylle opp en ny.

    SvarSlett
  3. Når "pausen" er over må jeg virkelig få lest denne boka. Takk for supertips! Også kjempekult med intervju i KK. Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett