lørdag 29. oktober 2011

Lesesirkelen anmelder "Kjære jeg må fortelle deg..." av Louisa Young


Onsdag i denne uken hadde lesesirkelen "Bokbobla" møte for å diskutere og anmelde den aller første boken vi har lest sammen; "Kjære jeg må fortelle deg..." av Louisa Young. Vi fikk tilsendt hvert vårt eksemplar fra forlaget Silke og hadde store forventninger før vi begynte å lese.

Kjære, jeg må fortelle deg

Første verdenskrig raser, og det gamle England er borte for alltid. Nadine, Julia og Rose ble oppdratt til å bli perfekte hustruer - i en verden som ikke eksisterer lenger. Nå lever de i frykt: De vet ikke om mennene de elsker, overlever skyttergravene. Og tenk om marerittet fortsetter etter hjemkomsten?Er de mennene som kommer tilbake, de samme som dro så seierssikre ut i krigen? Sosiale forskjeller gjorde Nadines kjærlighet til Riley umulig før krigen, og krigstidens rasering av klassesystemet fårhåpet om en felles framtid til å spire. Men Riley er ikke lenger mannen Nadine ble forelsket i. Det er en traumatisert og vansiret mann som kommer hjem til England.

De historiske og litterære ideene som danner grunnlaget for denne boken er meget interessante, men den svarte desverre ikke til våre forventninger. Boken er vanskelig å komme inn i. Språket som er brukt fenger ikke, det er delvis rotete med lange tunge setninger og enkelte avsnitt har flere av oss måttet lese flere ganger for i det hele tatt å få tak i meningen. Et eksempel er denne setningen: "himmelen hadde samme farge som et blåmerke klokken fem om ettermiddagen."

Bare en av oss har lest boken helt ferdig, de andre tre stoppet underveis fordi lesegleden rett og slett uteble.

Konklusjonen er at vi alle så gjerne ville like boken, men den ble for tunglest for oss. Vi har en mistanke om at dårlig oversettelse kan være årsaken til at en bok med et så stort potensiale vakte så negative reaksjoner hos alle medlemmene i lesesirkelen. 

Til neste møte i slutten av november har vi plukket ut boken "Barnepiken" av Kathryn Stockett.


6 kommentarer:

  1. Det er alltid leit når en bok ikke lever opp til hverken forventninger eller sitt eget postensiale. Dere får nok en bedre opplevelse med "Barnepiken". :)

    Du har fått en award av meg. Det er mer info på bloggen min. :)

    SvarSlett
  2. Jeg leser denne boka. Jeg synest også den er tunglest og vanskelig å komme inn i. Så trodde jeg at det skulle være mer romantisk. Men jeg er ikke kommet så veldig langt i boka. Men godt å se at det er andre som sliter med boka også.

    SvarSlett
  3. Gled dere til "Barnepiken"! Trur ikke den vil skuffe :o)

    SvarSlett
  4. Jeg har også lest denne boken, og syntes den siste tredjedelen av boka var best. Men i det hele tatt var det en tunglest og rotete bok som ikke falt i smak hos meg, og jeg skjønner godt at du ikke fullførte den.

    :-)

    SvarSlett
  5. Ps: Du har fått en award av meg:)

    SvarSlett
  6. Haha, det var en merkelig beskrivelse av himmelen. Nei, dette hørtes ikke ut som en bok for meg.

    Håper Barnepiken faller i smak for resten av lesesirkelen din :)

    SvarSlett