onsdag 19. oktober 2011

Bokanmeldelse - "Sirile Gentlemen søkes" av Karin Brunk Holmquist

Sirile gentlemen søkes

Det skjer ting i livet, både forargelige og gledelige ting. Det er forargelig at Tomelilla kommune skal bygge en ny vei tvers over Almas og Margits tomter. Men hvis damene ikke hadde blitt tvunget til å flytte, hadde de ikke kommet til Solgläntan aldershjem. Da hadde de ikke skaffet seg sitt livs første langbukser - med strikk i livet. Da hadde de ikke tatt aldershjemsbestyreren på fersken i armene på kommunalråden, og Alma hade ikke tenkt ut sin listige plan.Og de hadde i hvert fall ikke satt inn en kontaktannonse i avisen. Men slik ble det. Tomelilla blir aldri det samme etter Almas og Margits bravader. Sirilegentlemen søkes er en roman om gamle damer med bein i nesa, om vennskap som holder i allslags vær, og en påminnelse om at livet er vidunderlig og fullt av håp.

Fra Silke forlag har jeg fått tilsendt denne boken, og etter å ha lest "Potensgiverne" og "Rapsgubbene" av samme forfatter var jeg fryktelig spent. Boken har ligget på nattbordet og vært min sengelektyre i det siste, men opplevelsen min av boken ble ikke som jeg håpet.

Alma og Margit er to fryktelig søte damer, men for meg ble historien alt for tynn. Hendelsene og dialogene blir alt for lite troverdige og jeg tror faktisk at romanen er for lite crazy rett og slett. "Søt, men kjedelig" blir min dom over boken "Sirile gentlemen søkes".

Nå skal det sies at Karin Brunk Holmquist har skrevet mange flere bøker, og jeg kommer absolutt til å lese mer av henne i håp om å finne tilbake til den herlige galskapen i "Potensgiverne"

Leserommet har skrevet denne bokanmeldelsen om samme bok.
Pervoluto har skrevet denne bokanmeldelsen om samme bok.


4 kommentarer:

  1. Jeg har lyst til å lese Potensgivere ettersom det er den - av de tre bøkene hennes - jeg har hørt mest og best om.
    Lykke til i jakten på den herlige galskapen, hehe ;)

    SvarSlett
  2. Hei og hopp :)
    Ble sittende og drømme litt her.. tro den dagen du kan ta en bokanmeldelse på min bok?! Hihihi
    Tenk om..? Det hadde vært STORT, for meg altså :) Det er da lov å drømme ikke sant? :)
    Ha en fin kveld videre i stormen
    Klem

    SvarSlett
  3. Jeg likte boken veldig godt, må vel si at jeg likte aller best potensgiverne men jeg likte alle tre bøkene:-)

    SvarSlett
  4. Jeg storkoste meg gjennom hele denne boka, og var faktisk lei meg når jeg var ferdig - hadde så lyst på mer!!!

    Koste meg også gjennom hennes 2 forrige bøker, Potensgiverne og Rapsgubbene. Rett og slett hærlige stemningsbøker:)

    SvarSlett