torsdag 27. oktober 2011

Boktema - Favorittboken som ble film


På den siste torsdagen i denne måneden er temaet "Favorittboken som ble film". Hva syns du om at det ble laget film av din favorittbok? Har du sett den, og hva syns du i så fall? Skriv et innlegg på bloggen din om dette temaet, link hit til meg (obs obs - veldig viktig) og lån gjerne logoen ovenfor 

Barnepiken

Barnepiken beskriver forholdet mellom sorte hushjelper og dere hvite fruer i Sørstatene på første halvdel av 60-tallet. Vi befinner oss i den lille byen Jackson i Mississippi, og møter tre svært forskjellige kvinner som finner hverandre i sin felles utfordring av grenser. 22-årige gamle Skeeter er en ung, hvit kvinne som ifølge hennes mor har ett viktig oppdrag; å finne seg en mann og gifte seg. Selv har hun helt andre planer.Hun ser hvordan de svarte hushjelpene behandles av sine hvite oppdragsgivere og bestemmer seg for å skrive ned historiene deres. Hennes to allierte er Aibileen, hushjelp og barnepike hos Skeeters venninne, og Aibileens venninne, Minny. Det er et risikofylt prosjekt for alle parter, fordi det utfordrer grensene som definerer tilværelsen deres.              

Denne boken leste jeg i juli i fjor og den gjorde et sterkt inntrykk på meg. Måten den var skrevet på med flere historier fra flere karakterer som ble flettet sammen tiltalte meg veldig. Jeg skrev til og med i bokanmeldelsen min at boken var så bra at den fikk meg til å føle det som om jeg så en film mens jeg leste. 

Da er det vel ingen overraskelse at jeg ble kjempeglad da jeg hørte at boken skulle bli film. Tidligere denne måneden var jeg på kino og så den og det ble en av de sjeldne tilfellene at filmen er like bra som boken. Karakterene i boken var akkurat som jeg hadde forestilt meg dem og de få tingene som var utelatt i filmen hadde ikke noe å si for kinoopplevelsen. Jeg har en egen evne til å leve meg inn i både bøker og filmer (les: jeg gråter en god del), og på slutten av filmen følte jeg meg bortimot helt ødelagt. Tårene rant og rant - jeg rett og slett elsket den! 

I går hadde vi møte i lesesirkelen jeg er med i, Bokbobla, og vi har plukket ut "Barnepiken" som den neste boken vi skal lese sammen. Jeg er veldig spent på hva de andre syns og håper de blir like begeistret som meg. Min anmeldelse av boken kan du lese her.

Dette må du gjøre for å være med på Boktemaet i dag:

*Lag et innlegg på bloggen din om dagens tema
*Link hit til denne siden i innlegget ditt
*Sett deg på linklisten her hos meg - jeg bruker Mister Linky
*Husk at Mr Linky vil ha URL'en til innlegget, ikke bare bloggen din!


Klem fra



16 kommentarer:

  1. JEg har ikke fått lest Barnepiken. Jeg så at den var blitt film, men jeg fikk ike sett den heller :-)

    SvarSlett
  2. Huff og huff for en rettskriving! :-D

    SvarSlett
  3. Jeg har verken lest boken eller sett filmen, men satser på å lese den først. Jeg synes ofte det er litt forvirrende å se filmer jeg har lest bøkene til. Noen ganger blir en potensiell god filmopplevelse ødelagt av å ha lest boken. Og en sjelden gang er filmen bedre eller tilfører opplevelsen noe nytt. Som oftest er filmen en skuffelse. Jeg synes uansett alltid det er spennende når bøker blir filmatisert:-)

    SvarSlett
  4. Jeg har også lest barnepiken. En superflott bok, men jeg er usikker på om jeg vil se filmen. Rett og slett fordi jeg er redd den skal ødelegge den gode bokopplevelsen.
    Men det har skjedd før at en god bok, blir en bra film :-)

    SvarSlett
  5. Jeg synest Barnepiken var nesten like god som boka. Jeg synest forøvrig de ikke hadde fått godt nok fra alle karakterene slik som jeg huska de. Men noe som var supert med filmen var at den fikk fram også deler av boken som jeg ikke hadde lagt så godt merke til.

    SvarSlett
  6. Har ikke lest Barnepiken enda, men den ligger på vent i bunken min. Har heller ikke sett filmen på kino enda da jeg ville lese boken først:-)

    SvarSlett
  7. Hei og hopp :)Denne skulle jeg ha vært med på, men får ikke tid ;) så jeg nevner det her :)
    Ronja Røverdatter ville jeg ha valgt. Leste den boka utrolig mange ganger, og gledet meg sånn til filmen og den skuffet ikke :) synes det stemmer bra med boka :) Og filmen er så fin :)
    Ha en strålende helg Anette :) Nå drar jeg til Oslo jippi :)
    Stor klem

    SvarSlett
  8. Jeg syntes boken var utrolig fin, men jeg har ikke fått sett filmen enda. Gleder meg sånn til jeg får tid til det :) Hørte du debatten om boken på P2 i dag forresten?

    SvarSlett
  9. Leser den boka nå:) elsker den!har også sett filmen! litt gal rekke følge!

    SvarSlett
  10. Sånn,nå har jeg skrevet et innlegg!

    SvarSlett
  11. Sånn,nå har jeg skrevet et innlegg!

    SvarSlett
  12. Sånn nå har jeg også skrevet ett innlegg og lagt meg til:)

    SvarSlett
  13. SV;Helt enig med deg! Både filmene og bøkene er fantastiske! Klem tilbake!

    SvarSlett
  14. Gratulerer så kjempemye!!! Virkelig fortjent :-)

    SvarSlett
  15. Mitt bidrag kommer litt seint denne uka, men bedre sent enn aldri er det jo noe som heter.
    Etter å ha lest innlegget ditt, tør jeg kanskje å se "Barnepiken" som film, jeg også. Når jeg har lest bøker som den, som er så utrolig bra, er jeg redd for å bli skuffet over filmen.

    SvarSlett