fredag 8. juni 2012

Husbonden anbefaler :)

Her i huset leser vi alle mann og jeg er nok den mest ekstreme av oss, kjedeleser som jeg er. Aldri et opphold, bøker MÅ jeg ha hele tiden. Husbonden er mere en periodeleser, sluker fire-fem bøker i et jafs, deretter kommer en god pause før det er på'n igjen med nye bøker. Jeg er jo så heldig å motta bøker fra diverse forlag i forbindelse med bloggen min og de bøkene som ikke passer helt for meg gir jeg videre til husbonden. Siden jul har han faktisk lest en hel stabel, så her kommer husbondens beste boktips!

Jeg vet hvem du er

Tre unge mennesker pusser opp et hus i det gamle fiskeværet Hesteyri i Jökulsfjörður på nordvestkysten av Island. Vinteren er i anmarsj og de begynner å ane at de ikke er alene i det forlatte været. Samtidig blir en ung lege Ísafjörður dratt inn i etterforskningen av et selvmord. Avdøde er en eldre kvinne som ser ut til å ha vært besatt av legens sønn, som ble borte tre år tidligere - og fremdeles er forsvunnet.

Knallspennende bok som traff husbonden midt i fletta. Bestilt fra adlibris.

Truet

"Ta ditt eget liv, hvis ikke må en av slektningene dine dø." Psykiateren Frederick Starks lever et rolig og forutsigbart liv. Men på sin 53-årsdag mottar han et brev som begynner med setningen: "Velkommen til den første dagen av din egen død." Starks havner i et dødelig spill, regissert av den mystiske personen som kaller seg Rumplestiltskin. Innen to uker må Starks avsløre hvem det er som truer ham. Mislykkes han, må en annen dø i hans sted - om ikke Starks tar sitt eget liv. Eller finnes det en måte å snu spillet på?

Her var det intens spenning på meget høyt plan. Ikke lett å få kontakt med husbonden mens han leste denne! Leseeksemplar mottatt fra JuritzenForlag.


Demonenes by; skyggejegerne

Dette er første bok i den populære serien Skyggejegerne, en urban fantasy fra New York, med en kreativ blanding av spenning, romantikk og humor. Clary blir vitne til et mord på ungdomsklubben Pandemonium. Men når hun skal melde fra om drapet er liket borte. Morderne, som kaller seg Skyggejegerne, er usynlige for alle andre enn henne. Rett etter forsvinner moren til Clary. Hun blir angrepet av en demon og dradd inn i Skyggejegernes verden, hvor den vakre og farlige Jace står i sentrum. Hvorfor blir hun angrepet av demoner? Hvem er egentlig moren hennes? Og hvordan skal hun få henne tilbake? Clary lærer snart om en mystisk og farlig verden hun ikke ante eksisterte.

Man er ikke eldre enn man føler seg, og denne YA-boken var midt i blinken for min kjære husbond. Den fikk han faktisk i julegave fra meg i fjor (med baktanke om at jeg selv skulle lese den etterhvert? Neiiiida...)


Den tause byen

I Den tause byen blir leserne ledet tilbake til New Yorks mystiske underverden, hvor kjærligheten er farlig og streben etter makt er dødelig. 16-årige Clary Fray ønsker bare at livet skal bli normalt igjen. Men fortiden hjemsøker henne. For å hjelpe moren må hun komme i kontakt med Valentin, den ondskapsfulle og uberegnelige skyggejegeren som er faren hennes. Jace vil gjerne hjelpe, men sliter med å akseptere Clary og den nye familien. Klarer Jace å ta det riktige valget? Og kan Clary kontrollere følelsene sine for den uoppnåelige Jace?



Har man lest A må man også lese B. Husbonden er meget fornøyd med at denne boken er like bra som den første i serien!
Leseeksemplar mottatt fra Schibsted Forlag.


Moro å kunne presentere bøker jeg ikke nødvendigvis har lest selv, men som jeg vet har gitt andre gode leseopplevelser. Har du lest noen av disse?


God helg og klem fra 




7 kommentarer:

  1. Nei jeg har faktisk ikke lest noen av dem. Så takk for tips:) I min familie er det ingen som leser bortsett fra meg. Mamma kan lese en veldig sjelden gang, og da går det som regel i fakta bøker. Pappa hater å lese og jeg tror det samme gjelder svogeren min, mens søsteren min leser veldig sjelden. Hun er mer den rastløse typen og greier ikke å sitte rolig lenge nok til å lese noe.

    SvarSlett
  2. Nye bøker for meg :)

    Finfin helg til dere, her har mannen jobbhelg og jeg har tatt på meg noen oppdrag selv, så det blir ikke noen avslapning...

    Smil&fine tanker!

    SvarSlett
  3. Har ikke lest noen av disse, men har jo lest litt om dem og noen er på leselisten min alt, fin liste mannen din har laget:) Måte selvfølgelig notere ned de jeg ikke hadde på leselista mi:)

    Ønsker deg og mannen en herlig god helg!:)

    SvarSlett
  4. De siste to bøkene tror jeg må se om jeg kan får tak i! Virket kjempe spennende:)

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  5. Kunne svært gjerne tenke meg å lese boka fra Island - "Jeg vet hvem du er" Takk for tipset! Jeg ble fasinert av øya første gang jeg var der på slutten av 90'tallet (jobb). Dro tilbake for 3 år siden og fikk oppleve både jordskjelv og kultur. Spennende sted!

    SvarSlett
  6. for noen flotte lesetips :D
    er ikke så higen på krim, men islandsk krim sluker eg :D

    SvarSlett
  7. De to siste bøkene der har jeg og de skal jeg lese nå i sommer. Den første kunne jeg tenkt meg å lest også. Fin liste.
    Ha en fin Lørdagskveld, Anette:-))

    SvarSlett