torsdag 18. september 2014

Bøker lest i 2014 #40 "Den lange, hvite skyens land" av Sarah Lark



HVILKEN BOK? "Den lange, hvite skyens land" av Sarah Lark

HVOR HAR JEG FÅTT DEN? Kjøpte den i fjor høst

HVA HANDLER DEN OM? En fargesprakende familiesaga fra New Zealand og en fengslende historie om kjærlighet og hat, tillit og fiendskap, og to familier som er uløselig knyttet sammen

London 1852. Helen Davenport er ugift og guvernante i en velstående familie, men lengter etter mann og barn. I New Zealand er det overskudd på gifteklare ungkarer. Da Helen får muligheten til å reise dit for å gifte seg med en sauebonde hun aldri har møtt, bare brevvekslet med, griper hun sjansen. 
Samtidig blir den vakre rikmannsdatteren GwyneiraSilkham brukt som innsats i et kortspill. Den mystiske baronen som har vunnet henne, vil gifte henne bort til sønnen sin. Familien er skandalisert, men Gwyn er glad for å begynne et nytt liv i New Zealand, langt fra sosietetslivet i Wales. 
På overfarten til Christchurch møtes de to kvinnene og blir venner, til tross for klasseforskjellen.Tilværelsen - og ektemennene - på New Zealand viser seg å bli helt annerledes enn de hadde forestilt seg, og kvinnene må hjelpe hverandre til å skape det livet de hadde håpet på.

HVA SYNS JEG? Denne boken leste jeg mye om på forskjellige blogger i fjor høst, og bestemte meg for å lese den. Sideantallet på over 700 var imidlertid en liten utfordring for meg, fordi jeg har blitt en smule allergisk mot slike mursteiner etter at jeg startet å blogge. Jeg tror det kan ha noe med at jeg blir en smule stresset av å tenke på alle bøkene jeg skulle lest - So many books, so little time.
Utfordringen løste jeg ved å ha denne boken som nattbordsbok. Jeg leste et par sider hver kveld, og på det året det har tatt å lese den har jeg også lest mange andre bøker.

Jeg har alltid vært glad i historiske romaner, og særlig familiesagaer. Her fikk jeg begge deler på en gang, og ble fort glad i de to hovedpersonene, Helen og Gwyneira. Historien er både spennende, fengende og interessant og arbeidet jeg antar forfatteren har lagt ned i research er imponerende. 
Nå gleder jeg meg til å lese den neste boken i serien, kalt "Maorienes Land", og jeg regner med at dette også blir en nattbordsbok :)




6 kommentarer:

  1. Jeg kjenner også at det "too many books - too little time" stopper meg fra de aller største bøkene. Og det er veldig synd, for noen av dem er jo fantastiske! Jeg har også gjort det slik at jeg leser dem på sengen. Da kan jeg lese mange flere bøker om dagen :-)

    SvarSlett
  2. Denne står på min leseliste :)

    SvarSlett
  3. Jeg var også av de som kvia meg for de 700 sidene, og for meg ble lydbok løsningen. Nå vet jeg ikke om det er planer om å lese inn "maorienes land", så da kan det vel hende at jeg må gjøre som deg- for vi må jo nesten følge med på hvordan det går videre ;o)

    SvarSlett
  4. Luddi å ha den på nattbordet :) Jeg leser ikke på sengen, (for dårlig lys og ditto dårlige øyne) Har Maorienes sang liggende, og siden jeg likte den første godt så gleder jeg meg til å ta fatt. Men,,, det er noe med køen av uleste bøker og de mursteinene, det har du rett i :)

    SvarSlett
  5. Fin omtale. Leste den tidligere i år og må si jeg ble skuffet. Den ble for langtekkelig og språket noe for damete for meg, men glad du likte den bedre:) God helg:)

    SvarSlett
  6. Tyckte ganska bra om den här, men känner mig inte alls sugen på att läsa del 2...

    SvarSlett