søndag 5. mai 2013

Smakebit på søndag :)


Denne ukens smakebit kommer fra boken "Å bake kaker i Kigali", som jeg leser akkurat nå. Boken leser vi i lesesirkelen jeg er med i, så det vil derfor komme en fyldig omtale av boken etterhvert. "Å bake kaker i Kigali" er en sjelden perle som er vanskelig å legge fra seg, og i dag skal jeg virkelig nyte den  mens jeg  kjenner den gode følelsen fra dagen i går. Vi feiret Kristians konfirmasjon, og mammahjertet vokste seg om mulig enda større da vi først var på borgerlig (det heter kanskje Humanistisk nå) konfirmasjonsseremoni, og etterpå feiret dagen sammen med familien. En fantastisk dag fra ende til annen :)

Å bake kaker i Kigali

Angel Tungaraza har nylig flyttet fra Tanzania til Rwanda med mannen Pius og de fem foreldreløse barnebarna. Angel har nok å gjøre, men setter sin stolthet i å drive sitt eget lille hjemmebakeri. Hun baker de lekreste kaker til spesielle anledninger for naboene og vennene deres, og når kundene kommer for å bestille, blir de servert te og oppfordret til å fortelle historien sin. Angel klarer sjelden å la være å engasjere seg, og trår gjerne til med et råd eller to. På denne måten knyttes sterke bånd, problemer løses, kjærlighet oppstår, bryllup arrangeres - og Angel selv får hjelp til å se i øynene en del smertefulle sannheter, blant annet om datterens død.




Finn flere smakebiter hos Mari og "Flukten fra virkeligheten"







13 kommentarer:

  1. Denne står på min leseliste etter å ha blitt anbefalt av en god venn og en god kollega. Den skal bli lest når bare jeg får tid :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvarSlett
  2. Gratulerer så mye med konfirmant! HEF har nydelige seremonier. Mine tre barn ble(for lenge siden) konfirmert borgerlig. Og fin smakebit på denne boka. Fortsatt ha en nydelig dag.

    SvarSlett
  3. Så fint at den store dagen var fantastisk, jeg kan lett forestille meg ditt stolte morshjerte :)

    Virker som en fin bok du leser!

    SvarSlett
  4. Det här låter som en intressant bok. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  5. Gratulerer med konfirmanten :)

    SvarSlett
  6. Gratulerer med vel overstått dag,Anette! Ikke vanskelig å forstå at morshjerte er stolt! Boken har jeg liggende og når du snakker så varmt om den tror jeg at jeg skal dytte den litt forsiktig opp på listen. Ha en super dag,klem!

    SvarSlett
  7. Tack för smakbiten! Känner igen boken, kanske från förra veckan.

    SvarSlett
  8. Gratulerer med konfirmanten, og takk for smakebiten. Det er så godt når man finner slike "perler", som man kan nyte og kose seg med. Jeg har ikke hørt om den tidligere, alltid spennende å oppdage nye forfattere og bøker på smakebitsøndagene.

    SvarSlett
  9. Den boken låter mysig, och jag tycker om att läsa om böcker där man lagar mat eller bakar.

    SvarSlett
  10. Gratulerer med konfirmanten!

    Ut i fra smakebiten høres boka ut som en skikkelig perle. Tror den må opp på leselista. :)

    SvarSlett
  11. Gratulerer med vel overstått konfirmasjon, og takk for fin smakebit:)

    SvarSlett