mandag 13. mai 2013

En titt i bokhylla :)

På tide med en ny titt i bokhylla, tenker jeg! På øverste hylle står en bok jeg kjøpte på bruktbutikken for en god stund siden. Den har nok ikke blitt lest enda, men står så tålmodig og venter :)

"Vargskinnet - Guds barmhjertighet" av Kerstin Ekman

Vinteren 1916 kommer jordmoren Hillevi Klarin fra universitetsbyen Uppsala til Svartvattnet i Jemtland. Hun kan alt om hygiene og er full av velvilje, men møter en barsk verden som ligger fjernt fra det velordnede Uppsala. Kvinner og barn er tapere her. Men Hillevi skaper et liv for seg og sine. Hun tar til seg en samejente, Kristin, som er romanens forteller. Det er hun som sikrer forbindelsen mellom de levende og de døde og formiddler den grunnleggende følelsen av å være stilt utenfor et fellesskap som er så levende skildret i denne romanen. Mennesket er et ømtålig vesen; den som ikke er som andre, må kjempe for ikke å gå under. Dette gjelder alle tre hovedpersonene i Guds barmhjertighet : Hillevi, Kristin og unggutten Elis, som rømmer til Norge for å unnslippe farens brutalitet.

Har du lest denne boken?


I dag ser det ut til å bli en flott dag, temperaturen stiger sakte men sikkert og trærne begynner å bli grønne. Herlig med vår!!!! Ha en super dag alle sammen :)



4 kommentarer:

  1. Ja, det er nydelig vårvær ute, og alt blir så mye lettere. Jeg er så avhengig av sollys, så nå våkner jeg til live! Har ikke mye tid til lesing, det får bli senere. Nyt dagen!

    SvarSlett
  2. Ah, denne har jeg også i bokhylla. Kjøpt på loppemarked og skammelig ulest - i alle fall av meg :)

    SvarSlett
  3. jeg har ikke lest noe av Kerstin Ekmann..men tror jeg må teste ut denne forfatteren også:)
    Alltid gøy å "oppdage nye" forfattere som en ikke har lest før:
    Alltid gøy å kikke innom deg:)))

    SvarSlett