søndag 19. mai 2013

Smakebit på Søndag - "Modershjärtat" av Katerina Janouch


Denne ukens smakebit kommer fra en bok jeg nettopp har lest ferdig. Den svenske forfatteren Katerina Janouch har gitt ut en serie på fem bøker om jordmoren Cecilia og jeg har lest den foreløpig siste som heter "Modershjärtat". Heldigvis kommer det flere, og jeg håper inderlig at denne serien blir oversatt til norsk!


En allvarlig olyckshändelse drabbar Cecilia Lunds familj. Mormor Sonja blir påkörd utanför sitt hem och lämnas liggande ensam på gatan. Cecilia och systrarna Susanna och Maria turas om att vaka vid hennes sida på sjukhuset, tillsammans med sin mor Christina. De är alla utom sig av oro. Vem kan vara så hjärtlös och feg och köra på en gammal kvinna?
Sakta kryper den oväntade sanningen fram: ett brott som varit fördolt i decennier är på väg att uppdagas och de få vittnen som kan berätta om det som hände måste tystas till varje pris. Och den sista av dem är Sonja 
Samtidigt försöker Cecilia hitta balansen mellan sitt arbete som barnmorska och livet som mamma och hustru. Den nya familjemedlemmen skapar oro i rutinerna för såväl syskon som resten av släkten. Cecilia känner sig splittrad i sin nya tillvaro som fembarnsmor och hon ställs även inför starka känslomässiga utmaningar. För kärleken minskar inte när livet förändras. Den ändrar bara karaktär. Men vad händer när modershjärtat hotar att sprängas i tusen bitar?




"Modershjärtat" er en av de beste bøkene i denne serien, og forfatteren har en helt spesiell evne til å formidle både glede og sorger, spenning og hverdager på en slik måte at boken er umulig å legge fra seg. Cliffhangere er hun også en mester på, og denne boken er intet unntak. Heldigvis kommer bok nummer seks i serien ut 19 juni, så ventetiden er overkommmelig!! 

Finn flere flotte smakebiter hos Mari og Flukten fra Virkeligheten!!




11 kommentarer:

  1. Jag köpte första boken i serien i höstas och har väl tänkt läsa den någon gång i alla fall :)

    SvarSlett
  2. Det var en fin smakebit og en bok jeg ble nysgjerrig på. Jeg lurer på hvordan det går med både Ceclia og John :-)

    SvarSlett
  3. Tusen takk for smakebiten:) Jeg har kjøpt de fire første etter anbefaling fra deg, men har ikke kommet i gang med de ennå, kanskje på høy tid?

    SvarSlett
  4. Har ikke prøvd meg på svensk ennå, men bøkene høres bra ut, så jeg stemmer i med deg og roper: vil vil ha norsk oversettelse! Ha en fin fin søndagskveld!

    SvarSlett
  5. Det här är en serie som jag inte förstår hur jag kunnat missa och jag har satt upp den på min läslista.

    SvarSlett
  6. Høres ut som spennende lesing når det er "både glede og sorger, spenning og hverdager på en slik måte at boken er umulig å legge fra seg! - ja, denne skal jeg notere meg :)

    SvarSlett
  7. Ønsker disse kom på norsk for jeg har sakte men sikkert oppdaget at min svensk forståelse er verre en min engelske, så da må jeg ligge litt unna diss enda jeg ikke vil, snufs:) Takk for smakebiten og håper neste bok blir lite bra:) Klæm!

    SvarSlett
  8. oi lese bøker på svensk :D flott smakebit iallefall :D

    SvarSlett
  9. Att lesa svenska tycker jag at er lite strevsamt, men disse bøkene er sikkert bra.:)

    SvarSlett
  10. Nysgjerrigheten på disse øker stadig ettersom du kommer med nye rosende ord ;o)

    SvarSlett