tirsdag 14. mai 2013

Boken på vent :)


Denne ukens bok på vent er "Bakerens Datter" av Sarah McCoy. Et ordentlig impulskjøp fordi omslaget var så nydelig. Å, som jeg gleder meg til å lese den :)

Bakerens datter

En hjerteskjærende roman med tråder tilbake til et lite tysk bakeri i Garmisch og 2. verdenskrig.Garmisch, 1945. Elsie Schmidt lever et lukket liv blant duftende kaker og gjærbakst i familiens bakeri. Hun er en naiv tenåring ? like klar for sin første slurk champagne som for sitt første kyss. Krigen er i sin sluttfase, men Elsie og familien har blitt skånet for de verste redsler av en høytstående nazioffiser som ønsker å gifte seg med henne. Da en jødisk guttunge på rømmen banker på døren på selveste julaften, forstår Elsie at det å åpne døra vil sette alt hun elsker, i fare.Seksti år senere jobber den amerikanske journalisten Reba Adams med en artikkel for lokalavisen i El Paso, Texas. Arbeidet bringer henne til et koselig tysk bakeri, som blir drevet av en eldre kvinne, Elsie, og datteren hennes. Reba oppdager raskt at Elsie er tynget av minner, og litt etter litt kommer Elsies gripende historie for dagen. Underveis blir de begge tvunget til å se seg selv i et nytt lys, trekke glemselens slør av fortiden og finne frem evnen til å tilgi.


Hos flotte Beathe og Beathesbokhylle finner du flere bøker på vent :)





12 kommentarer:

  1. Jeg har bare to ord å si til deg,GLED DEG,dette var en fantastisk bra bok som jeg likte veldig godt. Ha en strålende dag,Anette:) Klem

    SvarSlett
  2. takk for påminnelsen :) denne må eg få lest :)

    SvarSlett
  3. Dette er ei helt fantastisk flott bok! Trist og fæl, noe som er en "selvfølge" av tema og tiden den er fra, men den balanserer så fint at den samtidig blir helt utrolig flott!! Den skled rett inn på min "topp 3 liste", som har maaange flere enn tre bøker:-) Gled deg til denne!
    Mvh
    Torhild Aa.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja gjett om jeg gleder meg!! Tusen takk for kjempekoselig kommentar :)

      Slett
  4. Å, den så ut som en fantastisk bok. Hvert fall var coveret og baksideteksten meget overbevisende! Den havner på leselisten min :-)

    SV: Jeg var nesten ferdig da jeg kom til å trykke på en knapp og kartet forsvant!!! Stønn! Men jeg skal begynne på nytt igjen :-)

    SvarSlett
  5. Utrolig spennende historie. Mener at jeg har lest noe om denne før, så den står nok i ventelista for biblioteket.

    SvarSlett
  6. Ja, denne har jeg sett en del i butikker, og lagt godt merke til.. Men jeg orker ikke mer om jødene og krigen akkurat nå. Har lest så mye av det i det siste.

    SvarSlett
  7. Dette ser ut som ei bok "på den sikre sida"- hvis du skjønner hva jeg mener? Mange elementer her som har lett for å ta oss lesere med storm! Jeg noterer meg denne, og gleder meg til du kommer med en omtale ;o)

    SvarSlett
  8. Høres veldig god ut. Tør ikke sette opp flere på lista nå. Venter til du (forhåpentligvis) skriver et innlegg om leseropplevelsen.

    SvarSlett
  9. Dette er en bok jeg har lyst til å lese, høres spennende ut:) Har sett de har hatt den på biblioteket, kanskje jeg skal låne den en gang.

    SvarSlett
  10. Takk for tipset - den er notert :-)

    SvarSlett
  11. Den hørtes fin ut! Takk for tips :)

    SvarSlett