tirsdag 24. februar 2015

Bøker lest i 2015 #9 "Stäppens krigare" av Conn Iggulden



HVILKEN BOK? "Stäppens Krigare" av Conn Iggulden

HVOR HAR JEG FÅTT DEN? Fra egen bokhylle. Kjøpt i Sverige for ganske mange år siden 

HVA HANDLER DEN OM? Temujin är bara 11 år gammal när han skickas till sin moders stam för att hitta en hustru men under hans vistelse där dödas hans far, khan över Vargarna. Klanen fryser ut familjen och de lämnas utan mat eller tak över huvudet för att svälta ihjäl på den hårda Mongoliska stäppen. Temujin får en hård start i vuxenvärlden och tvingas lära sig att övervinna naturens faror och människans ondska.

 Temujin bygger upp en ny klan av människor som inte tillhör någon stam och han drömmer om att förena de krigande folken, men för att göra det måste fienden slås ner. När han går i krig mot tartarerna för att hämnas sin faders död tar han kommandot över Vargarna och de andra stammarna. Steg för steg närmar han sig drömmen om en khan över alla folken på den enorma oceanen av gräs. En khan under namnet Djingis.


HVA SYNS JEG? "Stäppens Krigare" hadde alt jeg liker i en bok. Den er spennende, interessant, detaljrik og med et driv som gjør at man bare må lese litt til...og litt til. Conn Iggulden er en mester på historiske bøker og jeg lar meg nok en gang fascinere av hvilken jobb som må ligge bak en slik bokserie. I denne serien er det fem bøker og for meg som bare vet "sånn høvelig" om Djengis Kahn fra før er det ingen tvil om at jeg skal lese de andre bøkene i serien også. Anbefales!!




3 kommentarer:

  1. Så spennende å finne en serie som fenger så mye! Jeg er også ganske blank når det kommer til denne delen av historien, så jeg noterer meg denne, i tilfelle jeg skulle snuble over den en vakker dag!

    SvarSlett
  2. Høres utrolig spennenes ut! Skal absolutt huske denne serien til senere :)
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  3. Jeg har virkelig lyst til å begynne på denne serien. Men når jeg ser rett frem, fra her jeg sitter, ser jeg en overfylt bokhylle med bøker jeg ikke har fått lest. Så jeg tror det ville være best å prøve å få redusert litt på mengden i den hyllen :-)

    SvarSlett