tirsdag 10. april 2012

"Dødslekene" av Suzanne Collins

Dødslekene

Velkommen til en dødelig fremtid. Direktesendt på TV. Reglene for "Dødslekene" er enkle: Tjuefire deltakere sendes ut på en enorm utendørs arena som kan romme alt fra glohet ørken til frossen ødemark. I løpet av en sesong må deltakerne kjempe for livet. Den siste deltakeren som står levende igjen, vinner... Fra den fattigste av provinsene blir tolv år gamle Prim valgt. Søsteren Katniss på seksten bestemmer seg for å ta Prims plass for å redde henne, og kampen for å overleve begynner. Men Katniss har sett døden i hvitøyet før, og er ikke den som gir seg uten kamp. Det hun ikke er forberedt på, er at hun etter hvert tvinges til å måtte foreta noen brutale valg. Det handler om å drepe eller bli drept. Og det er bare én vinner ...

Min påskelesning har vært "Dødslekene" av Suzanne Collins, en bok som er sterkt i vinden i disse dager ettersom filmen går sin seiersgang over hele verden. Boken er en ungdomsbok som godt kan leses av leseglade voksne - adult youngs;)

Jeg ble raskt oppslukt av historien om Katniss som frivillig tar sin søsters plass i de fryktede Dødslekene, der 24 ungdommer møtes i en kamp på liv og død, og bare en kan vinne - den siste som står levende igjen. 

Boken er utrolig spennende med fantasifulle skildringer av en dystopisk fremtid og karakterer som man raskt finner sin favoritt blant. Katniss har en utrolig evne til å overleve alle hindringene hun møter i spillet og det at hun rives mellom sin trofaste venn der hjemme, Storm, og sin nye spillpartner Peeta gjør boken enda mere spennende. Slutten på boken tok et par vendinger som overrasket meg, og det liker jeg.

Anbefales absolutt!!


7 kommentarer:

  1. Høres spennende ut! Liker slike bøker, jeg og:-)

    God tirsdag til deg Anette!

    SvarSlett
  2. Jeg så trailern da jeg så twilight, men jeg synes det høres så fælt ut, det med at de må ta livet av hverandre, huff og huff!

    SvarSlett
  3. Jeg elsker den boken <3, min favoritt serie! OG IKKE MINST FILM OGSÅ!

    SvarSlett
  4. Får vel låne boka av fjortisen da :-)

    SvarSlett
  5. Kjempe bok og kjempe bra film, mer underholdning kan man jo ikke kreve:) Ha en fin dag Anette:)

    SvarSlett
  6. Høres spennende ut. Leser gjerne ungdomsbøker og jeg. Er ung i sinnet ;)

    SvarSlett
  7. Jeg har såå lyst til å se den filmen. Kanskje jeg skal lese boken først?

    Fineste tirsdagskvelden til deg!
    Jeg skal kose meg på en skikkelig bloggrunde jeg nå :)

    Klem

    SvarSlett