søndag 22. september 2013

Smakebit på Søndag - "Odinsbarn" av Siri Pettersen


Jeg har akkurat lest ferdig "Odinsbarn" av Siri Pettersen og syns boken var utrolig bra. Der var det spesielt et par setninger som satte seg fast hos meg, og disse setningene blir min smakebit i dag. Som dere ser av bildet måtte jeg frem med markeringspennen, og det er et sikkert tegn på at boken er av de bedre jeg har lest.

Odinsbarn

Tenk deg å mangle noe alle andre har.Noe som beviser at du hører til i denne verden.Noe så viktig at uten det, er du ingenting.En pest. En myte. Et menneske.Femten vintre gammel får Hirka vite at hun er et odinsbarn - en halelaus råttenskap fra en annen verden. Foraktet. Fryktet. Og jaget. Hun aner ikke lenger hvem hun er, og noen vil drepe henne for at det skal forbli en hemmelighet. Men det finnes verre ting enn odinsbarn, og Hirka er ikke den eneste skapningen som har brutt gjennom portene...Odinsbarn er original fantasy på norrøn grunn. Et oppgjør med fremmedfrykt, blind tro og retten eller viljen til å lede. Det er den første av tre bøker om Hirka, i serien Ravneringene.





Det som fascinerer meg mest med boken er det utrolig detaljrike og omfattende universet forfatteren har skapt, og selv om hun ikke forklarer personene, stedene, skikkene og hendelsene som hver og en har fått sine unike navn vet vi umiddelbart hva hun mener - og jeg kunne i allefall se det hele for meg som en film mens jeg leste. Akkurat dette var også en liten utfordring i begynnelsen fordi jeg syns det var litt vanskelig å skille alle navnene og begrepene fra hverandre, men det tok ikke lang tid før alt satt som det skulle, og jeg fløt avgårde til Hirkas verden. 

Nå er det bare å vente på bok nummer to i Ravneringene trilogien :)





22 kommentarer:

  1. Denne boken har jeg lyst til å lese også. En dag skjer det nok skal du se.

    Så morsomt at du deler noen setninger du bet deg merke i akkurat i dag :) Ha en herlig onsdag når det er tid for dag igjen, Anette.

    SvarSlett
  2. Denne har jeg leste mye bra om. Tenkte det kunne være en bok jeg kunne kjøpe i gave til dattera mi. Men hun er enig med meg at omslaget er litt vel krækslig. Så da må jeg vel fjerne det skal hun få den. Uansett, takk for smakebiten.

    SvarSlett
  3. Takk for vakkert beskrivende smakebit! :)
    Må titte nærmere på denne boka..
    God søndag til deg! :)

    SvarSlett
  4. Denna vill jag läsa. Hoppas den kommer på svenska också. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  5. Skapade världar, som känns sanna gillar jag.

    SvarSlett
  6. Kul med norsk fantasy! Och språket var ju vackert :)

    SvarSlett
  7. Denne MÅ jeg bare få lest i løpet av høsten! Tusen takk for fin smakebit:-) Ha en fin søndag, Anette! Klem

    SvarSlett
  8. Tack för smakbiten. Det här med ett detaljerat nytt universum i fantasy är fascinerande.

    SvarSlett
  9. Denne holder jeg på å lese Anette. Ikke min favorittsjanger, men jeg greier ikke å legge fra meg boka :)

    SvarSlett
  10. Dette høres ut som en spennende trilogi! Takk for den fine smakebiten :)

    SvarSlett
  11. Gleder meg så sjukt til denne boka!

    SvarSlett
  12. Takk for smakebiten, dette er en bok jeg etter hvert har blitt veldig nysgjerrig på

    Ha en fin søndag

    SvarSlett
  13. Denne boken har jeg og lyst å lese, takk for titten :)

    SvarSlett
  14. Spennende! Må nesten sjekke denne ut en gang. Alltid kjekt når det kommer ny norsk fantasy, det skjer jo ikke så altfor ofte, og denne ser jo spennende ut.

    SvarSlett
  15. Åhh.. Gleder meg skikkelig til å lese denne nå :) Alle roser boka :D

    Blir nok en av mine neste :)
    Takk for smakebit

    SvarSlett
  16. Det låter ju som en spännande bok.

    SvarSlett
  17. Tack för intressant tips och smakebit! :)

    SvarSlett
  18. Detta var en okänd författare och bok för mig. Tack för smakebiten! Ha en fortsatt fin söndag!

    SvarSlett
  19. Gleder meg til å ta fatt på denne, har jo fått så mye skryt:)Klør faktisk litt i fingrene. Bra smakebit!:) Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  20. Jeg leser denne, men er ikke helt ferdig enda. Jeg liker også det universet forfatteren har skapt og det er en fin historie. Jeg har bare ett par andre ting jeg må bli ferdig med og så skal jeg lese ferdig Odinsbarn. Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  21. Flere medlemmer i fanklubben ser det ut til! Fabelaktig bok og fin smakebit ;o)

    SvarSlett