onsdag 4. september 2013

Bokboblas Blogglesesirkel


Etter litt fundering og spekulering (pluss oppfordringer blant annet fra Beathe og Støvkorn ) har jeg nå bestemt meg for å opprette en lesesirkel her på Bokbobla. Det er ikke noe voldsomme greier, bare for gøy, og jeg tenkte også at den kunne være åpen for dem som ikke har egen blogg. 

Slik tenkte jeg at det skulle foregå:
Jeg presenterer nå tre bøker som skal leses før jul. Til hver bok skal det skrives en bokomtale på gitte datoer. De som ikke har egen blogg kan sende meg noen linjer på mail om hva de syns om den aktuelle boken, så lager jeg et eget blogginnlegg om dette. Man kan melde seg på så mange av bøkene man ønsker, en eller flere, ved å skrive en kommentar her eller sende meg en mail. Mailadressen min er 
anette74@gmail.com

I mine bokomtaler skal jeg legge inn en linkefunksjon der du kan legge igjen link til ditt eget innlegg. Slik blir det enkelt for deltakerne å lese hverandres bokomtaler. Det er også viktig at du linker tilbake hit til Bokbobla i innlegget ditt. Bruk gjerne logoen ovenfor!


Bok nummer 1

De usynlige

DE USYNLIGE er en sterk og rørende familiehistorie fra en liten øy helt ytterst i havgapet på Helgelandskysten, i årene 1913 til 1928. Den unge jenta Ingrid vokser opp på en øy. Havet er hennes eventyr. Fisken, stormen, fattigdommen. Hun eier årstidene, fuglene og horisonten. Ingrid må lære det ingen lenger kan. En dag må hun lære enda mer.
Handlingen utspiller seg på en liten øy helt ytterst i havgapet på Helgelandskysten, fra 1913 til 1928. Som forfatteren sier: "Det fantes tusenvis av slike øyer på norskekysten. I dag er det ingen. De fortjener å bli sett."


Bokomtale legges ut på bloggene fredag 11 oktober eller lørdag 12 oktober.

Bok nummer 2

Honningkrukken

 Honningkrukken er den første boken i krimserien om gastronomen og hobbyarkeologen Fredric Drum og kriminaletterforsker Skarphedin Olsen.Fredric Drum befinner seg i et av Frankrikes mest tradisjonsrike vindistrikter, St. Emilion, for å kjøpe opp vin til den lille Oslo-restauranten han er medeier i. Uforvarende vikles han gradvis inn i et forsvinningsmysterium - syv mennesker fra byen er blitt borte, antagelig drept, i løpet av de siste månedene. Og mye tyder på at Fredric skal bli det åttende offer


Bokomtale legges ut på bloggene fredag 15 november eller lørdag 16 november.

Bok nummer 3

Bryllupsnatten


Lottie er lut lei umodne kjærester som ikke vil gifte seg. Så da ungdomsflørten Ben plutselig dukker opp og minner henne på pakten de inngikk som tenåringer - om å gifte seg hvis begge var single etter 30 - griper hun sjansen. Og hva skal man med langvarige forberedelser når en deilig bryllupsreise venter?
Men ikke alle er like begeistret, og både familie og kolleger gjør sitt beste for å torpedere planene. Sammen klekker Lotties søster Fliss og Bens kollega Lorcan ut en mengde kreative og utspekulerte metoder for å ødelegge for de to turtelduene.
Får Lottie og Ben sin uforglemmelige bryllupsnatt, eller greier Fliss og Lorcan å stoppe dem?


Bokomtale legges ut på bloggene fredag 20 desember eller lørdag 21 desember.


Dette blir gøy!!! Bli med du også :)


11 kommentarer:

  1. Weeeeeeee,den beste nyheten på lenge,du er bare en knupp,Anette!!!! Jeg er selvfølgelig med og to av bøkene er allerede bestilt!

    SvarSlett
  2. WOW, så kuuuult!! Jeg gleder meg ordentlig, om så det blir bare du og jeg ;)

    SvarSlett
  3. Ja,det gjør ingen verdens ting,men jeg tipper det kommer flere! Så kan jeg jo endelig komme i gang med Nygårdshaug for det har jeg utsatt lenge nå. Veldig flott initiativ av deg:)

    SvarSlett
  4. Så bra da! Dette blir spennende. Jeg har de to første bøkene på høstlista mi, så jeg skal prøve å delta med dem.

    SvarSlett
  5. Hei! Morsomt med synkronlesing! Har prøvd å følge med på samlesingen av norsk fantasy på bloggen Bokstavelig talt- og ser ikke bort fra at jeg blir med litt her også. Honningkrukken har jeg lest, De usynlige står langt opp på ønskelista mi (har akkurat lest 'Seierherrene' som rett og slett var uforglemmelig!) og Kinsella blir sikkert fornøyelig lesing!
    Lykke til med prosjektet ;o)

    SvarSlett
  6. Har jo egentlig ikke tid til det her, men står allerede på venteliste på De usynlige, er da nummer 10 i køen så er litt usikker på om jeg rekker å lese den før tiden. Bryllupsnatten har jeg jo allerede kjøpt og har planer om å lese, du skur meg jo bare derav i riktig retning der også:) Honningkrukken må jeg jo bare lese, så den er alt lagt av på biblioteket og jeg må smøre meg med tålmodighet for der havnet jeg igjen i en kø. Er gjerne med på alle bøkene Anette, hvis jeg får dem i hus i tide da:) Likte at det var variert lesning!:) Gøy Anette!:)

    SvarSlett
  7. Så gøy, Anette! Jeg skulle gjerne ha lest noe av Nygårdshaug så jeg melder meg på med Honningkrukken i november :)

    SvarSlett
  8. Åh, så herlig å få så mange positive tilbakemeldinger!! Jeg gleder meg virkelig til å sette i gang med lesingen, og det skal bli spennende å se hva dere syns om de forskjellige bøkene :)

    SvarSlett
  9. hoohooo dette må eg jo bli med på ! roy jacobsen er bestilt på biblioteket så håper eg rekker å få lest og skrevet før det er min tur ;)
    er litt i tvil om denne gert nygårdshaug boken, men vi får sjå ;)

    SvarSlett
  10. Jeg vil gjerne være med men er usikker på om jeg får tak i De usynlige til fristen. Jeg skal hvertfall prøve :-) De andre to vil jeg uansett være med på å skrive om!

    SvarSlett
  11. Har lest honningkrukken ut idag, koste meg. Han har virkelig sin egen lille stil han Nygårdshaug. Morsomt plott. Fikk lyst på vin. Har dessverre ikke De usynlige i hus enda, så regner den må jeg lese den etter den felles bokomtalen er skrevet. Så kommer litt på etterskudd der. Ville bare si i fra, men hvis den kommer iløpet av de nærmeste dagene, nileser jeg, så jeg rekker det:) Kos deg med boka!

    SvarSlett