lørdag 21. september 2013

Alle verdens land #7 - Hellas - "Tråden" av Victoria Hislop


Jeg har hoppet over bokstaven G foreløpig, fordi boken jeg har lyst til å lese ikke har kommet ut enda. Dermed sto bokstaven H for tur, og jeg tok turen til Hellas sammen med Victoria Hislop.

Tråden

En by i opprør. Et folk i fare. En fortelling om håp, lojalitet og kjærlighet.
Thessaloníki, 1917. Den natten Dimitri Komninos blir født, raseres den multikulturelle byen Thessaloníki av en katastrofal brann. Fem år senere må en liten jente, Katerina, flykte til Hellas, da hjemmet hennes i Lilleasia blir ødelagt av den tyrkiske hæren. I kaoset om bord på båten kommer hun bort fra moren sin. Fra den dagen flettes livene til Dimitri og Katerina sammen. 
Thessaloníki, 2007. En ung gresk mann, oppvokst i London, nå student i hjemlandet, får høre livshistorien til sine besteforeldre for første gang - en dramatisk historie om mennesker som er blitt drevet vekk fra sin elskede hjemby med makt og vold. Historien han blir fortalt gjør et uutslettelig inntrykk og får også store konsekvenser for hans egen fremtid.


Jeg var ikke særlig imponert over forfatterens forrige bok, "Hjemkomsten", så jeg hadde ikke særlig store forventninger da jeg begynte å lese denne. Ganske raskt forsto jeg at Hislop heldigvis har funnet tilbake til magien hun viste i sin debutroman "Øya", og jeg var hekta. 

Historien om Dimitri og Katerina var fengslende, rørende og realistisk, og det var utrolig interessant å lese om hva som foregikk i Hellas under andre verdenskrig. Forfatteren veksler mellom fortid og nåtid på en glimrende måte, og jeg hadde store vanskeligheter med å legge boken fra meg.

Anbefales :)



4 kommentarer:

  1. Hun skriver vakkert, og Tråden var virkelig en av hennes beste bøker. Ha en fin lørdag!

    SvarSlett
  2. Hmm.. Jeg likte veldig godt Øya, men parkerte forfatteren helt etter jeg gjorde et kort forsøk på Hjemkomsten. Nå må jeg litt i tenkeboksen for å se om hun fortjener et nytt forsøk :)

    SvarSlett
  3. Jeg kunne ikke vært mer enig! Deilig når forhåpninger og forventninger innfris ;o)
    Hjemkomsten kom jeg meg ikke gjennom, hvis jeg husker rett. Og husker jeg feil, har jeg uansett glemt det!

    Nyt helga- og god tur videre!

    SvarSlett
  4. Hei :)
    Jeg er helt ny i bokblogg verden, men fant siden til norske bokblogger og nå blar jeg meg nedover :)
    Jeg er enig med deg i at den forrige boken hennes ikke var så bra, derfor har jeg ikke lest denne. Men det skal jeg jammen gjøre nå, takk for tipset :)

    SvarSlett