fredag 12. september 2014

Bøker lest i 2014 #38 "Barsakh" av Simon Stranger



HVILKEN BOK? "Barsakh" av Simon Stranger

HVOR HAR JEG FÅTT DEN? Lånt den på biblioteket etter å ha lest mange flotte anmeldelser av Simon Strangers bøker hos astridterese.

HVA HANDLER DEN OM? Som tenåringsjenter flest er Emilie opptatt av hvordan hun ser ut. Av klær, kropp og kalorier. Men Emilie går lenger. Hun trener hver dag og spiser så lite som mulig. Hvert måltid er en kamp. Nå er Emilie på ferietur med familien sin på Gran Canaria. Etter en lunsj legger hun ut på en joggetur. Samtidig driver en båt med afrikanske flyktninger med havstrømmene bare noen kilometer unna. Snart skal livene deres møtes.

HVA SYNS JEG? Dette er en fantastisk fin ungdomsbok som rørte ved meg selv om det er en god stund siden jeg selv var femten år.  Boken er spennende, rørende og tar for seg flere viktige temaer vi kanskje har en tendens til å både fortrenge og styre unna. 
Jeg må innrømme at tankene gikk tilbake til da vi selv var på sydenferie i år og det bugnet av både mat og drikke på hotellet, mens det bare et lite stykke unna bodde mennesker som knapt hadde hverken penger eller mat. 
Anbefales på det sterkeste, og nå gleder jeg meg til å lese "De som ikke finnes", som er en fortsettelse på historien om Emilie og Samuel.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar