torsdag 15. september 2011

Boktema fra A-Å #ÆØÅ


Da var vi jammen kommet til siste dag i Boktema fra A-Å. Men fortvil ikke av den grunn. Neste uke fortsetter jeg med nye og spennende temaer. Så til ukens bokstaver. Jeg har funnet favorittbøker til to av dem og det er jo stor forbedring fra forrige uke ;) Hva med deg? Skriv et innlegg på bloggen din om din favorittbok på en eller flere av disse bokstavene. Link hit til siden min (obs obs, veldig viktig ;), og lån gjerne logoen min ovenfor.

Æsops fabler

Boka inneholder fablene Kråka og vannmugga, Reven og druene, Bymusa og landmusa, Svalen og kråka, Eselet og gresshoppene, Myggen og oksen, Gåsa som la gullegg, Musa og frosken, Apen og kamelen, Reven og masken, Katten og bjella, Oksen og oksefrosken, Kronhjorten og geviret, Hunden og kjøttstykket, Reven og kråka, Haren og skilpadden, Løven og musa, Eselet, reven og løven, Fuglene, pattedyrene og flaggermusa og Froskene som ønsket seg en konge.

Æsops Fabler - eller "Fabenes gok" som jeg kalte den - var en av mine store favoritter da jeg var liten. Jeg var utrolig fasinert av alle dyrene og det de opplevde, og boken har fulgt meg helt til jeg ble voksen!

Øya


Alexis Fieldings mor, Sofia, har aldri fortalt noe om bakgrunnen sin. Alt hun vil si er at hun vokste opp i en landsby på Kreta før hun flyttet til London. Da Alexis bestemmer seg for å dra til Kreta, gir imidlertid Sofia henne et brev som hun ber henne overlevere til ei gammel venninne. Da hun ankommer landsbyen Pláka, oppdager Alexis at den ligger et steinkast fra den forlatte øya Spinalonga, ei øy som tidligere var bebodd av spedalske. Når hun møter Sofias venninne, Fortini, får hun høre historia om oldemora Eleni og døtrene hennes, og en familie som var hjemsøkt av tragedier, kriger og lidenskap. Dette er forfatterens debut.

Denne boken gjorde et utrolig stort inntrykk på meg da jeg leste den i fjor - absolutt en bok jeg vil anbefale!

På bokstaven Å har jeg enda ikke funnet en favoritt, og med det avslutter jeg alfabet-temaet! Men jeg håper vi sees neste uke :)

Dette må du gjøre for å være med på Boktemaet i dag:*Lag et innlegg på bloggen din om dagens tema
*Link hit til denne siden i innlegget ditt
*Sett deg på linklisten her hos meg - jeg bruker Mister Linky
*Husk at Mr Linky vil ha URL'en til innlegget, ikke bare bloggen din!
Klem fra

6 kommentarer:

  1. Jeg tror Æsop er det eneste mulige valget på Æ :-) Men det hadde vært morsomt å se om noen kunne bevise det motsatte! Jeg tenkte også på Øya, fordi jeg synes det er en nydelig bok, men så ble det en annen :-)

    SvarSlett
  2. Dessverre har jeg ikke hatt noe å bidra med i det siste men jeg satser på at jeg har noe å komme med neste uke. Er kjempespent på neste tema.

    Ta gjerne turen innom bloggen min i dag og fortell hva ditt favoritt bokdrikke er :D

    SvarSlett
  3. Samme Ø-bok:-) Gleder meg til neste vekes tema.

    SvarSlett
  4. Bedre sent, enn aldri, er det noe som heter. Jeg har nok valgt "Øya" som deg, pluss et par til...

    SvarSlett
  5. Hei Anette,
    Fant deg igjen er du!

    Denne møteplassen er jo supersmart. Her kan man lese innlegg om samme tema fra mange forskjellige bloggplattformer.

    Gleder meg til å fortsette å lese dine boktanmeldelser.

    Tove (Georgine)

    SvarSlett
  6. Hei Anette,
    Fant deg igjen er du!

    Denne møteplassen er jo supersmart. Her kan man lese innlegg om samme tema fra mange forskjellige bloggplattformer.

    Gleder meg til å fortsette å lese dine boktanmeldelser.

    Tove (Georgine)

    SvarSlett