onsdag 5. mars 2014

Bøker lest i 2014 #9 "Sølvstjernen" av Jeannette Walls


HVILKEN BOK? "Sølvstjernen" av Jeannette Walls

HVOR HAR JEG FÅTT DEN? Kjøpte den under årets Mammutsalg, men den var jo selvfølgelig til full pris!

HVA HANDLER DEN OM? 
Bli med 12 år gamle Bean Holladay på hennes reise for å oppdage sannheten om familien, på hennes opprør mot håpløse oppvekstvilkår, og hennes triumf over voksen urettferdighet.Året er 1970. Bean Holladay er tolv år, og søsteren hennes Liz er femten år gammel når den artistiske moren deres forlater dem for å finne seg selv. Den svevende moren, som alltid stikker av ved minste tegn til trøbbel, legger igjen nok penger til døtrene sine så de klarer seg en måned eller to.Når Bean en dag kommer hjem fra skolen og ser en politibil uten for hjemmet sitt, hopper de to søstrene på første buss. De krysser kontinentet og finner veien til Virginia hvor deres onkel Tinsley bor i et forfallende gods, som har tilhørt familien i generasjoner.


HVA SYNS JEG? Jeg har blitt så utrolig glad i denne forfatteren etter å ha lest hennes to første bøker, "Krystallslottet" og "Ville Hester". Bøkene hennes er tvers igjennom ekte, og hun rører ved meg på en måte som ingen andre forfattere kan. "Sølvstjernen" er like bra, om ikke hakket bedre enn sine forgjengere. De to søstrene som på hver sin måte prøver å takle hverdagen uten moren, har sneket seg inn i hjertet mitt. Jeg lo og gråt om hverandre, og tok med meg boken uansett hvor jeg skulle. 

Å lese denne boken var som å hele tiden se en herlig, retro 70 tallsfilm for sitt indre, og jeg elsket det!! 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar