tirsdag 2. oktober 2012

Lesesirkelen anmelder "Skyggeferden" av Sara Azmeh Rasmussen


"Skyggeferden" av Sara Azmeh Rasmussen

Ferden starter i Syrias hovedstad, forfatterens fødeby, på 1970-tallet. I sin skildring beveger Sara seg mellom Damaskus og en gård på fjellet, betongvegger og åpne vidder, en moské og en kirke. I en lukket tilværelse prøver hun å finne en utvei. Denne selvbiografiske romanen er drevet av en enorm frihetslengsel. Teksten beskriver et menneskes pendling mellom resignasjon og motstand. Det stygge og det vakre. Beretningen tegner et levende bilde av det syriske samfunnet, men den forteller også en innvandrerhistorie. 



To av medlemmene har møtt forfatteren på et bokbad her Br.sund tidligere i år. Bokbadet var meget interessant, og forfatteren fortalte om sin oppvekst i Damaskus. Det var virkelig rørende å høre henne fortelle. Ramussen er en klar og tydlig stemme i den offentlige debatten- vel verdt å lese og følge med på.

Vi syns: Boka er i perioder litt ujevn. De partiene hun forteller sin egen historie er best, mye her er veldig bra. Fortellerens metaforer fungerer ikke helt,det blir litt svevende. Men helhetsinntrykket er likevel godt, dette er en bra bok,med en fascinerende historie.

Skrivemåte: Fin blanding av fortelling,gjenfortelling,tanker,refleksjoner,dialog. Godt språk.

Alt i alt liker vi boka. Den gav oss et bilde på hvordan jenters oppvekst og utvikling kan være-i dette tilfellet Syria. Jeg-personen har hatt en kronglete vei for å komme dit hun er i dag, og boken kan vi gjerne anbefale!!


Lesesirkelen Bokbobla leser nå "Fifty Shades of Grey" av E L James.



3 kommentarer:

  1. takk for fint boktips. tror eg må se litt nærmere på denne :)
    gu' nå fikk eg lyst på grønnsakssuppe !

    SvarSlett
  2. Denne har jeg hørt om men ikke lest selv, virker som en bok jeg kunne tenkt meg å lese en gang. Er veldig spent på hva du syntes om fifty shades... jeg skal lese en bok som er i samme gate først tenker jeg. Koselig bilde og jeg fikk også lyst på grønnsaksuppe nå! Ha en fin kveld, Anette:-)

    Klem

    SvarSlett
  3. Hei *smiler*

    Takk for alle gode og fine ord du til stadighet legger igjen hos meg, søting!

    Ønsker deg en nydelig onsdagskveld, her er jeg alene hjemme og nyter roen, Nala og ett glass cola med isbiter *nytelse*

    klem og smil
    -Maia

    SvarSlett