torsdag 26. april 2012

Boktema - Boken som rystet meg


April er på hell og i dag er vi kommet til den siste torsdagen i måneden. Jeg vil gjerne høre om en bok du har lest som virkelig har rystet deg. Hva var det som gjorde så sterkt inntrykk på deg? Fikk du noen positive opplevelser ut av boken, eller satt du bare igjen med en vond følelse etter å ha lest den?  Skriv et innlegg på bloggen din om dette temaet, link hit til meg (obs obs, veldig viktig) og bruk gjerne logoen ovenfor.

Little Bee

Et ungt engelsk ektepar, Sarah og Andrew, reiser til Nigeria for å prøve å gjenopplive et skrantende forhold. En dag våger de seg utenfor ferieparadisets bevoktede område og møter to søstre på vill flukt fra soldatene som har utslettet landsbyen deres. Sarah og Andrew befinner seg plutselig i en situasjon der de må ta et umenneskelig valg. To år senere banker den ene av søstrene, Little Bee, på ekteparets dør i England. Igjen konfronteres Sarah og Andrew med den dagen de så døden i hvitøyet, den dagen som forandret livet deres fullstendig.

For snart to år siden kjøpte jeg "Little Bee" av Chris Cleave og gledet meg veldig til å lese den. Jeg hadde hørt mye skryt om boken og syns omtalen på boken hørtes veldig lovende ut. Begynnelsen av boken var bra og Little Bee forteller sin historie med både humor og sorg. Etterhvert som Sarah også forteller sin historie forandrer det seg og hennes beskrivelse av det som skjedde da de møtte Little Bee og hennes søster er så intens, rå og detaljert at jeg ble rystet inn til margen. Jeg ble av en eller annen grunn rett og slett uvel, og når jeg nå tar frem boken igjen ser jeg et merke på side 156. Så langt kom jeg, og jeg har enda ikke lest boken ferdig......


Dette må du gjøre for å være med på Boktemaet i dag:

*Lag et innlegg på bloggen din om dagens tema
*Link hit til denne siden i innlegget ditt
*Sett deg på linklisten her hos meg - jeg bruker Mister Linky
*Husk at Mr Linky vil ha URL'en til innlegget, ikke bare bloggen din!

Klem fra


12 kommentarer:

  1. Lenge siden jeg har kommentert her nå.. Men jeg leser altså.. Bare så du vet det :-) Kanskje jeg skal hive meg på dette tema.. Vet jo hvilken bok jeg skal velge.. Får se litt utover dagen.. Mye som må gjøres i heimen også..

    SvarSlett
  2. Jeg er med! Klarte ikke å velge bare én, da, som vanlig... :P

    SvarSlett
  3. Jeg har også lest Little Bee og synes det var en sterk bok, en sterk fortelling.

    SvarSlett
  4. Denne har jeg ikke lest, men den hørtes fæl ut. Det var bare en bok som dukket opp hos meg da jeg så temaet ditt, og den var jeg veldig nær ved å ikke fullføre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg har "Little Bee" i hylla men har ikkje lest den, den høres veldig sterk ut.. Får sjå om eg tar den fram en vakker dag.

      Slett
  5. Den boka står klar i bokhylla her heime og venter på å bli lese. =)

    SvarSlett
  6. Hei søte deg!
    Endelig fikk jeg besøkt deg, skulle ønske døgnet hadde flere timer og internetten var enda raskere.

    takk for koselige ord om mitt reisebrev *smiler*

    Noen bøker klarer jeg ikke å lese, rett og slett fordi det er så vondt, men det betyr bare at de var veldig godt skrevet.

    Ønsker deg en finfin torsdag!
    Stor klem

    SvarSlett
  7. Har aldri lest den boka, men har hatt veldig lyst lenge:)

    SvarSlett
  8. Denne boken har jeg stående i hyllen og den bare venter på å bli lest. Har sendt boken din avgårde i dag så da har du den kanskje til helgen...

    Ha en fin dag:-)

    klem Beathe

    SvarSlett
  9. Jeg hadde tenkt til å lese "Little Bee" i høst, men da falt valget på "Morgen i Jenin" istedenfor. Jeg skal nok lese den snart. :-)
    Ha en flott boktemadag!

    SvarSlett
  10. Denne har jeg på lydbok og skjønner jeg må høre på den snart:) Takk for påminnelsen:) Heiv meg med jeg også, ble 4 bøker jeg la ut om:) Ha en flott torsdag:)

    SvarSlett
  11. Hei og hopp Anette :)
    Håper du har det bra! tenkte bare å tipse deg om denne "boka"
    http://minmote.no/index.php/2012/04/kjendisene-elsker-den-boken-koster-10-000-kroner/

    Sånn skulle du så absolutt ha hatt :)
    Ønsker deg og dine ei kjempefin helg! stor klem fra meg

    SvarSlett