fredag 11. oktober 2013

Bokboblas Blogglesesirkel #1 - "De usynlige" av Roy Jacobsen


Da har tiden kommet til å presentere den første boken vi har lest i Bokboblas Blogglesesirkel. I dag og i morgen kan alle som har meldt seg på og lest "De Usynlige" av Roy Jacobsen legge ut bokomtalen sin og linke den her hos meg :)

De usynlige

DE USYNLIGE er en sterk og rørende familiehistorie fra en liten øy helt ytterst i havgapet på Helgelandskysten, i årene 1913 til 1928. Den unge jenta Ingrid vokser opp på en øy. Havet er hennes eventyr. Fisken, stormen, fattigdommen. Hun eier årstidene, fuglene og horisonten. Ingrid må lære det ingen lenger kan. En dag må hun lære enda mer.

Jeg har gledet meg lenge til å lese denne boken fordi den tar for seg et tema som er en del av min egen historie og arv. Både mamma, hennes søsken og mine besteforeldre vokste opp på akkurat samme måte som Ingrid på Barrøy, og jeg selv har solfylte barndomsminner om ærfugl, dun, og katten som måtte tilbringe sommeren i katthuset fordi fuglene måtte få være i fred. Mormor fortalte sin historie om sorger, gleder, bekymringer for de som var på havet og kampen for å klare seg på øyene der hjertene deres var fast. At forfatteren mener at mormor, morfar og alle som levde på samme måte fortjener å bli sett rører meg dypt. 

Kanskje er det nettopp på grunn av dette at denne boken har berørt meg på en måte ingen andre bøker har gjort tidligere. Men det er også fordi forfatteren forteller historien om Ingrid og hennes familie på en helt spesiell måte. Den fortelles rå og usminket, men også med humor og varme. At forfatteren bruker dialekt som virkemiddel gir det hele en ekstra dimensjon, og flere av uttrykkene bruker jeg selv. Språket er enkelt og rett frem akkurat slik folkene var det. De jobbet hardt og hadde ikke for vane å fortelle om tanker og følelser - de kjempet for sin egen eksistens, men små gester og enkle ord fortalte mer enn den lengste tale.  Det som ikke blir sagt er det som sies høyest, og jeg som leser blir utfordret til selv å finne meningene bak ordene. 

Utvilsomt min største leseopplevelse i år!


For at flest mulig skal få lese bokomtalene til de som har meldt seg på i denne runden har jeg laget en linkefunksjon i innlegget. Legg inn en link her og bruk gjerne logoen ovenfor i innlegget ditt. 

Neste bok ut er Gjert Nygårdshaugs "Honningkrukken" og bokomtalene kan legges ut 15 eller 16 november.





5 kommentarer:

  1. Tillykke med premiæren- og gratulerer med et flott førstevalg!
    Jeg er ikke overraska over at du er like begeistra som meg, enda mindre når jeg leste om familiehistorien og barndomsminnene dine...
    For meg er Helgelandskysten helt ukjentterreng, men etter at jeg så bokprogrammet hvor Roy Jacobsen ble intervjua, skjønner jeg jo at DET må jeg gjøre noe med!!!

    SvarSlett
  2. Rakk dessverre ikke å få boken før tiden, så jeg fikk lese den:( Men jeg skjønner jeg har noe godt i vente, tror jeg kommer til å like denne boken veldig godt jeg også:) Kjempefin omtale, liker at du trekker litt personlige beretninger om familien din også:) Har da store planer om å delta neste gang, der er alt boken lest og trenger bare å bli skrevet litt om:) Kos deg med neste bok, tror den vil gi et ganske så annen leseopplevelse:)

    SvarSlett
  3. Veldig flott omtale Anette:-) Blir heller ikke overrasket over at du likte boken så godt når jeg leser at familien din er oppvokst på et slikt sted og at du selv har barndomsminner derifra. Boken gjør nok ekstra inntrykk på deg vil jeg tro. Selv ble jeg bergtatt av denne fantastiske historien.

    SvarSlett
  4. Skjønner godt at du likte boka! Og så skjønner jeg at det er en bok jeg kommer til å like boka! Takk for fin omtale!
    Og gratulerer med første blogglesesirkel! Kanskje jeg hiver meg på etterhvert også? Etter jul, når livet forhåpentligvis har normalisert seg litt mer ...

    SvarSlett
  5. Har akkurat sett Bokprogrammet der forfatteren snakker om boka og besøker Helgeland. Da kom jeg til å tenke på den flotte personlige omtalen din. Jeg skal helt klart lese denne boka. Selv om jeg ikke kommer fra flotte Helgeland, er jeg oppvokst i en kystkultur. Selv om tidene endrer seg, så er det mye en både har hørt om og opplevd selv, som du beskriver, som vil være gjenkjennende

    SvarSlett