søndag 26. mai 2013

Smakebit på Søndag :)


Tid for en liten smakebit igjen, absolutt søndagens høydepunkt for min del :) Akkurat nå leser jeg "Doña Maria" av Cecilia Samartin, og boken har overrasket meg positivt. Jeg har nemlig ikke vært superbegeistret for de siste bøkene hennes.


Doña Maria er en stolt, eldre kvinne som nå bor på ett rom i herskapshuset som før revolusjonen tilhørte hennes familie. Hun gleder seg til at nevøen Ernesto, skal vende tilbake fra utlandet. Men Maria kjenner ikke sannheten. Ernesto lever under grusomme forhold i fengselet for sin opposisjon mot regjeringen. Hans kone Silvia nektes gang på gang å besøke ham. Hun inviterer de andre kvinnene på venterommet til å gå med henne fra kirken til en park i byen hver søndag. De tar på seg hvite klær og går med en rosa gladiol i hånden. Frihetsbevegelsen "Las Damas de Blanco", "Kvinner i hvitt", er født.





Finn flere smakebiter hos Mari og Flukten fra Virkeligheten :)






14 kommentarer:

  1. Cecilia Samartin har jag hört mycket om, men jag kan inte riktigt bestämma mig för om detta är något för mig. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  2. Har ikke lest denne men har 5 andre bøker av forfatteren i bokhylla. Har lest Drømmehjertet, La Peregrina og Senor Peregrino. De tre likte jeg godt

    SvarSlett
  3. Tycker omslaget är väldigt fint :)

    SvarSlett
  4. Har alle bøkene hennes klar i hyllen, men foreløpig har jeg bare lest "Drømmehjertet", hmm.... må se å få gjort noe med det. Ha en fin søndag,Anette:) klem

    SvarSlett
  5. Har denne boka liggende,men ikke lest den enda. Men en venninne lånte den, og sier at den er kjempebra. Ikke minst med tanke på å gi oss i vesten et innblikk i diktaturet Cuba.

    SvarSlett
  6. Jeg har absolutt tenkt å lese denne, men stoppet litt opp etter Mofongo. Så jeg har ikke lest La Peregrina heller. De var veldig mye utlånt en periode, så det er lettere å låne dem når bestillingslista ikke er så lang. Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
  7. takk for fin smakebit. eg har aldri lest noe av denne forfatteren, men er nysjerrig. kanskje dette er en super sommer-bok ;)

    SvarSlett
  8. Denne står på vent hos meg også. Har hatt den siden september i fjor. Har lest tre andre bøker av henne, som jeg liket godt.

    SvarSlett
  9. Vilken fin framsida! Tack för smakebiten!

    SvarSlett
  10. Jeg har lest denne boken, og ga den en 5`er, så jeg hadde nok glede av den. Synd å si at selv om jeg leser det du skriver så kan jeg så vidt huske den, så den har ikke gjort et dypt inntrykk.

    SvarSlett
  11. Cecilia Martin dyker ofta upp på bloggar, men än har jag inte gett mig på att läsa något. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  12. Jeg var heller ikke begeistret for Samaritn bøkene. Vel, kun lest en hittil (Señor Peregrino), men den var så full av klisjeer at jeg vet ikke helt om jeg orker å lese flere :)

    SvarSlett
  13. Også jeg som trudde jeg var lei av Samartin- nå ble jeg litt fristet likevel.. Trur de har den som lydbok på biblioteket, kanskje den skal få bli med når jeg lufter hunder??
    takk for fristende smakebit ;o)

    SvarSlett
  14. Oj, det var en fin smakbit, det låter spännande med gömda bibliotek.

    SvarSlett