fredag 11. mai 2012

Fremtidige favoritter!

Bokelskerinnen har hver fredag en spalte hun kaller fremtidige favoritter. Der kan vi presentere bøker vi gleder oss til å lese, bøker vi ønsker oss, bøker vi har kjøpt osv. I dag presenterer hun bøker som allerede står i bokhyllen, og jeg gjør akkurat det samme :) Noen av bøkene har jeg mottatt fra diverse forlag, andre har jeg kjøpt selv!

I skyggen av store trær; roman

To sjenerte mennesker i en sykehusheis.Skal de klare å gå videre sammen?Karl Henrik er på sykehuset for å besøke sin døende mor, som han har levd med hele livet. Det er likevel ikke bare sorg som fyller ham.Regine er permittert blomsterdekoratør, som nettopp har vært til sin første ultralyd. Barnefaren insisterer på abort, men selv er hun ikke så sikker. Karl Henrik lever av å skrive dialoger til den populære tv-serien Skjærgårdsliv, men får aldri sjansen til å bruke sin replikkunst i det virkelige liv. Regine har vokst opp i en stor og bråkete akademikerfamilie. Selv er hun stillferdig, og kommuniserer best med sin døve bror.I skyggen av store trær er en varm beretning om to sjenerte mennesker, en blomsterbutikk og veldig mange fine replikker.


Sirkelens ende; en Bjørn Beltø-thriller

En utgravning på Værne kloster i Østfold sender sjokkbølger inn i den vitenskapelige verden. I et relikvieskrin ligger et to tusen år gammelt manuskript som kaster nytt lys over kristendommens opprinnelse. Arkeologen Bjørn Beltøs jakt på skrinets hemmeligheter utvikler seg til en annerledes spenningsroman der myter, historie og teologi veves sammen. Dette er den første boka om Bjørn Beltø.


Livet tilbake

Mary er 44 år, og mest for seg selv. Hun har et vakkert ansikt, men en enorm kropp, hele 136 kilo.
Hun skal snart feire sin tjuefemte bryllupsdag og venter på at ektemannen Jimmy skal komme hjem.
Men det er ikke bare Jimmy hun venter på. Hun venter også på en mor som tar imot henne, et barn hun aldri fikk og et liv utenfor den velbrukte stien fra soverommet til kjøleskapet. Mary venter på at livet skal begynne.
Mens hun venter på Jimmy, blir natt til dag og det blir klart at han ikke kommer hjem.
Et brev hun finner i postkassen bekrefter hennes verste frykt. Jimmy kommer ikke hjem og Mary må ta et vanskelig valg. Bør hun bryte ut fra sine faste rammer og gjøre alt for å berge ekteskapet? Eller er tryggheten og forutsigbarheten i det livet hun lever for sterk?
I et desperat forsøk på å finne Jimmy bestemmer Mary seg for å bryte opp, og setter seg for første gang i sitt i liv på et fly og reiser til svigermoren i California.
Californias sol tvinger henne til å se opp fra fortauet, stoppe opp og begynne å leve.
Sakte kommer erkjennelsen av hvordan livet har tatt henne og hvordan hun skal ta det tilbake.


Sammen skal vi holde himmelen


Kan hjerter slå seg vrange? Kan man elske et annet menneske så høyt at man mister seg selv? En pistol mot tinningen, rosa sommerfugler spruter ut, men ingen spør hvorfor Luka går med akkurat den t-skjorta. Ikke før det skjer en motorsykkelulykke. Det brutale møtet mellom Luka, den sortkledde kunststudenten som er oppvokst med lukta av kumøkk og en mor som bryr seg minimalt, og Gard, trommisen med de gnistrende blå øynene og et krøllete brev fra en død far på innerlomma, blir begynnelsen på en hjerterå og uendelig vakker kjærlighetshistorie. En dramatisk fortelling som tar pusten fra leseren! Rått og fartsfylt, vart og vakkert - overraskende som livet selv. 

Undead and Unreturnable

Just when Betsy Taylor thinks she's adjusted to her after-life as a vampire queen, fate intervenes. It's bad enough having to view your own gravestone but now Betsy's even started seeing dead people - an assortment of demanding ghosts who are determined to make her do their bidding. Betsy also has some personal stuff to deal with - not least of which is planning her Spring - and Midnight - wedding to Sinclair. Meanwhile her half-sister is starting to display signs of inheriting her real mother's temper. And when your mother's the devil, that's cause for concern


Dette er et lite knippe bøker jeg virkelig ser frem til å lese! Kanskje noen av dem blir dine fremtidige favoritter også?

Klem fra

11 kommentarer:

  1. Morsomt! De tre øverste ønsker jeg meg også.
    Ha en flott helg, Anette! :-)

    SvarSlett
  2. Åh så fin liste du har :) Særlig den øverste boken gleder jeg meg også til å lese. "Sammen skal vi holde himmelen" skal også bli spennende å ta fatt på. Blir interessant å lese den nye til Lansens, har hun greid det igjen?
    Ønsker deg en riktig god helg!

    SvarSlett
  3. Flott innlegg med mange spennende bøker! Den øverste var jeg så heldig å vinne på give away hos Beathe, og gleder meg skikkelig til å lese den!
    Ellen Fjestad sin bok ble jeg skikkelig nysgjerrig på - både forfatter og tittel var helt ukjente for meg. *noterer*
    Ønsker deg en glad helg!!
    Pia xx

    SvarSlett
  4. Takk for gode kommentarer inne hos meg, jeg har hatt det litt hektisk denne uken, men i dag har jeg fri og det skal jeg nyte. Blant annet ved å besøke din vakre blogg.

    Fin fredag!

    Her skal jeg overraske mannen med tapas og vin, når han kommer hjem sent etterpå :)

    Smil og fine tanker til deg-

    SvarSlett
  5. Her var det mange spennende titler som jeg vil lese:) n

    Jeg er litt seint ute med bokteamet. Men her er mitt bidrag.

    http://www.askeladden-askeladden.blogspot.com/2012/05/boktema-hos-anette-favorittforfatter-pa.html

    SvarSlett
  6. Gled deg til "I skyggen av store trær", Tom Egelands bøker har jeg begynt å samle på, men ikke lest noen enda..Livet tilbake med Lori Lansen ønsker jeg meg... sammen skal vi holde himmelen har jeg stående, gleder meg til å begynne på den. Den nederste ble jeg veldig nysgjerrig på. Tusen takk for fin liste Anette.

    Ha en god helg:-)

    klem Beathe

    SvarSlett
  7. Synes alle bøkene høyres veldg spennande ut. Særleg den første og sammen skal vi holde himmelen. Takk for gode tips. =)

    SvarSlett
  8. Av disse har jeg bare lest sirkelens enda, og den likte jeg. Ha en fin helg!

    SvarSlett
  9. Du kan glede deg til "Sammen skal vi holde himmelen". "Livet tilbake" er jeg også spent på siden jeg likte "Reisen hjem" så godt.

    SvarSlett
  10. Sv: Jeg tar gjerne på meg flere oppdrag. Bare å hyle ut det :-)

    SvarSlett
  11. Fin og variert liste. Bok 3 og 4 står på lyst-til-å-lese-lista mi og. :)

    SvarSlett