onsdag 31. desember 2014

Topp 5 - 2014


Av alle bøkene jeg leste i 2014 er det selvfølgelig noen som har satt dype spor i meg. Her er en topp fem liste over de beste bøkene jeg har lest i år!

1. "Svøm med dem som drukner" av Lars Mytting.


Høsten 1971 blir et kjærestepar funnet omkommet i Frankrike, på en avstengt, skogbevokst slagmark fra første verdenskrig. Deres tre år gamle sønn Edvard er sporløst forsvunnet. Fire dager senere dukker han opp på et helt annet sted i Frankrike. Ingen vet hvor Edvard har vært, og han vokser opp på en fjellgård i Gudbrandsdalen sammen med sin tause bestefar. Hva gjorde foreldrene i det avstengte skogholtet, og var det en tilfeldighet at de tråkket på en gammel gassgranat fra krigens dager? Og hvem har, til bestefarens begravelse, sendt dem et praktstykke av en kiste, snekret i et treverk ingen har sett make til? 

Letingen etter svar fører 23 år gamle Edvard både til Shetland og tilbake til Frankrike, der han må grave seg inn i de mørkeste krokene i familiens fortid. En fortid som er tett vevd sammen med de store europeiske hendelsene fra forrige århundre, men også lidenskapen til en mestersnekker som søkte lykken i 30-tallets Paris.

Jeg ble anbefalt denne boken av sjefen min på Ark i Brønnøysund, hvor jeg har jobbet siden august i år.  Hun var helt fortapt i boken, og heldigvis fikk jeg den samme leseopplevelsen. Det er virkelig den beste boken jeg har lest på lange tider. Forfatteren fikk Bokhandlerprisen i høst, og det var en stor glede og ære å få være med på å stemme ham frem :)


2. "En sjøens helt -Skogsmatrosen" av Jon Michelet.


18 år gammel får Halvor Skramstad fra Rena i skogskommunen Åmot hyre som lettmatros på Wilhelmsen-rederiets linjeskip M/S Tomar. Året er 1939, tyskerne har ennå ikke okkupert Norge, men krigen er i gang i Europa og på havet. Da Halvor legger ut på sitt livs eventyr og blir en sjøens proletar, aner han lite om hva som venter ham i tiden som kommer, av konvoifart, forlis og tap av skipskamerater, og av forelskelser, sjalusi og lengsel. Gjennom hele verdenskrigen seiler Halvor, på skip etter skip og med stadig tyngre bører på sine unge skuldre. 

Denne boken hadde jeg faktisk ikke sett for meg at jeg skulle lese i det hele tatt, men jeg ble litt ekstra nysgjerrig da vi solgte så utrolig mange av den før farsdagen i november. Jeg tok sjangsen på å kjøpe de to første bøkene i serien, og nå har jeg nettopp lest ferdig den første. Jeg har ikke fått skrevet bokomtalen enda, men siden den er på topp fem listen er det vel ingen tvil om at jeg likte den utrolig godt!


3. "Et helt halvt år" av Jojo Moyes


Lou Clark vet en god del. Hun vet hvor mange skritt det er fra bussholdeplassen og hjem. Hun vet at hun liker jobben sin på kafeen The Buttered Bun, og hun vet at hun kanskje ikke elsker kjæresten sin, Patrick. Det Lou ikke vet, er at hun snart kommer til å miste jobben, eller at hun er avhengig av å vite hva som venter rundt neste sving, for ikke å gå fra forstanden. 
Will Traynor vet at motorsykkelulykken tok fra ham viljen til å leve. Han vet at alt føles veldig smått og meningsløst, og han vet nøyaktig hvordan han skal få slutt på det. Det Will ikke vet, er at det er like før Lou stormer inn i livet hans som et levende fyrverkeri. Og ingen av dem vet at de kommer til å forandre hverandre for alltid.

Jeg var utrolig spent på å lese denne boken siden jeg hadde fått med meg så utrolig mange flotte bokomtaler på forhånd. Jeg tok den med på ferie til Tyrkia, og det tok ikke mange sidene før jeg skjønte hvorfor den var på alles lepper. En nydelig, vakker og bunnløs trist bok som jeg aldri kommer til å glemme...


4. "Den ene pluss en" av Jojo Moyes.


Livet til Jess er virkelig kaotisk: Med to jobber, to barn og en stinkende hund forsøker hun å gjøre det beste ut av hverdagen. Plutselig får datteren hennes en fantastisk mulighet av sorten som bare kommer en gang i livet, men hva hjelper vel det når Jess slett ikke har råd til å gripe den?
Inn i livene deres kommer den kjekke Ed Nicholls - en mann som tilsynelatende har alt: Ed er rik, suksessfull og i Jess sin øyne, ekstremt arrogant. På overflaten lever de to vidt forskjellige liv, men Ed vet utmerket godt hva det vil si å være alene med tøffe utfordringer. Han har tid og lyst til å hjelpe Jess, men kan han det, når hans eget liv nylig ble snudd på hodet og han selv går en høyst usikker fremtid i møte?


Jeg hoppet rett over på denne boken etter å ha lest ferdig "Et helt halvt år" av samme forfatter, simpelthen fordi jeg ikke klarte å gi slipp på henne. Å gjøre noe slikt kan slå begge veier, og heldigvis fikk jeg en nesten like stor leseopplevelse av "Den ene pluss en". Den er ikke så hjerteskjærende og intens som forgjengeren, men heller hjertegod og varm og jeg storkoste meg med hver eneste side. 


5. "Sudden Death" av Anne og Even Holt


Det er Champions League-finale på Wembley Stadion, og hjertelegen Sara Zuckerman er til stede. Idet dommeren blåser av kampen, er det bare Sara som oppdager spilleren som segner sammen på banen. 600 millioner TV-seere blir vitner til at hennes resolutte inngripen berger livet til spilleren. Saras nyvunne berømmelse fører til et møte med finansmogulen Najib Aysha, eier av Premier League-klubben Notting Hill. Men møtet mellom de to skal vise seg å bli skjebnesvangert. For dem begge.
Jeg har ikke vært overbegeistret over de siste bøkene jeg har lest av Anne Holt, men allikevel ga jeg denne boken en sjanse og tok den med på ferie til England i høst. Det angret jeg slettes ikke på, for boken traff noe i meg, og jeg fikk stor sans for hovedpersonen Sara Zuckerman. Plotet var utrolig snedig, og jeg likte godt hvordan forfatterne skyndet seg langsomt frem til løsningen. 


Slik er min topp 5 liste over bøkene jeg leste i året som gikk, og jeg ser frem til å ta fatt på et nytt leseår :)







5 kommentarer:

  1. Jeg har lest 3 av disse. Begge til Moyes og Lars Mytting sin bok. Likte godt alle de 3. Får ta en ekstra titt på de to andre du nevner. Ønsker det et riktig godt nytt år!

    SvarSlett
  2. Fantastisk! Jeg har ikke lest ei eneste av dem... :-) Det er det som er så kjekt med å lese andres bokblogger. Jeg lærer mye om bøker jeg burde ha lest! Sitter og funderer litt over 2014 jeg også, både med tanke på bokbloggerpris og hvilke bøker - uansett opprinnelsesland og år - som har gitt meg mest leseglede dette året. En Sjøens Helt blir nok lest på et tidspunkt. Papsen har alle tre bøkene i serien, og han var sjømann på nokså samme tidspunkt som tiden Michelet skriver om, så gjenkjennelsesfaktoren er stor hos ham. Så mange bøker der ute!!! Godt nyttår Anette - ser fram til å følge deg neste år også.

    SvarSlett
  3. Ser vi har noen av de samme favorittene, og det er ikke rart så bra som Moyes og Mytting var. Artig at du likte Sudden death, har nettopp lest Ritaleser sin omtale, og hun var ikke overvettig begeistret, men så er du jo interessert i fotball da :) Ønsker deg et riktig godt nytt år :)

    SvarSlett
  4. Tror jeg skal prøve meg på et par av disse i år! :)

    SvarSlett
  5. Jeg har ikke lest noen av disse bøkene, men har lyst til lese de fire første. Takk for inspirasjon.

    SvarSlett