søndag 28. desember 2014

Bøker lest i 2014 #49 "Den grænseløse" av Jussi Adler Olsen



HVILKEN BOK? "Den grænseløse" av Jussi Adler-Olsen

HVOR HAR JEG FÅTT DEN? Jeg er stor fan av Adler-Olsen, og da jeg oppdaget at han hadde kommet med en ny bok i Danmark var jeg overlykkelig da jeg sikret meg et eksemplar på Kastrup i oktober.

HVA HANDLER DEN OM? 

Midt i sin sædvanlige hårdt tilkæmpede morgenlur med benene på kontorbordet i kælderen på Politigården, får Carl Mørck, leder af Afdeling Q, en opringning fra en bornholmsk kollega.   
»Ja, undskyld, jeg forstyrrer dig, men måske har du lidt tid til at høre på mig.« 
Men Carl er afvisende, da han bliver klar over, at han er ved at blive prakket en ny sag på, og så bliver røret i den anden ende lige så stille lagt på.
Kun få timer efter er konsekvenserne fuldstændig uforudsigelige og Carls egenrådige assistent Rose mere rasende end normalt. Hårdt presset fører han Afdeling Q ind i en sytten år gammel og ekstremt tragisk sag om en ung, livsglad kvinde, der forsvandt fra sin højskole og blev fundet hængende dræbt i et træ. 
Den særdeles jordbundne Carl står nu foran en besværlig og mystisk efterforskning, alt imens en dygtig manipulator med jernvilje beskytter sig selv og sine med alle tilgængelige midler og ikke lader nogen eller noget komme i vejen.  
Undervejs og i kompromisløse, alternative miljøer bliver Rose, Assad, Carl og den nytilkomne Gordon udfordret på alle tænkelige måder, og gamle sager og hemmeligheder truer med at vælte firkløveret omkuld. 

HVA SYNS JEG?  Nok en innertier fra Jussi. Jeg syns boken er spennende med godt driv, og samspillet mellom Carl, Assad og Rose er utrolig bra. Den nye karakteren, Gordon, kommer inn som et friskt pust. Et stykke ut i boken trodde jeg at jeg hadde funnet en ganske så finurlig løsning, men det viste seg at den godeste Jussi hadde lurt meg trill rundt. Fiffig :)
De siste to bøkene om Carl Mørck har jeg lest på dansk fordi jeg ikke har klart å vente på den norske utgaven, men nå har jeg bestemt meg for at den neste boken skal jeg klare å vente på. Dansk blir nemlig litt for høytidelig for min smak. 
Er du Jussi-fan, kan du uansett glede deg til "Den Grænseløse"!!!



2 kommentarer:

  1. Du tjuvstarter!! Jeg turde nesten ikke lese omtalen din, av frykt for at du syntes boken var dårlig. Fikk med meg at det var en innertier, og sitter her og kribler etter at den skal komme ut på norsk. Takk for at du gjorde søndagsmorgenen min spennende :)

    SvarSlett
  2. Eg har lest/høyrt dei fem første bøkene, men vart meget skuffa over femteboka. Ser fram til sjetteboka, og håper den er meir slik som dei fire første :-)

    SvarSlett